Vanasadama trammitee testsõit 18. oktoobril. Foto: Ellen Rudi / Tallinna strateegiakeskus
Päevatoimetaja
Vanasadama trammitee pidulik avamine toimub reedel, 29. novembril kell 12 Viru keskuse ja Tallinki hotelli vahel. Avamisüritusel ületab Laikmaa tänava maa ja taeva vahel maailma kõige kõvem tasakaalukõndija Jaan Roose ning esineb Tallinna politseiorkester.
Umbes kell 12.50 tehakse proovisõit Vanasadamasse, kus ootavad samuti üllatused. Tavapärane trammiliiklus uuel rööbasteel algab pühapäeval, 1. detsembril.
Tallinna linnapea Jevgeni Ossinovski sõnul on ühistranspordi arendamine kasvava rahvaarvuga Tallinnas väga oluline. „Mul on hea meel, et mitmeaastane Vanasadama projekt on saanud valmis ning lisaks uuele trammiteele oleme selle ehituse raames loonud tänapäevast linnaruumi.“
Lähiaastatel investeeritakse enam kui sada miljonit eurot, et rajada uusi trammiteid ning uuendada pea täielikult pealinna veerem. Järgmisel aastal alustatakse järgmiste trammitee projektidega, käivitades Liivalaia-Kristiine trammitee ja Pelguranna trammitee projekteerimise. Olulised ühistranspordi arendused valmivad aastaks 2029. Samal ajal soetab linn uusi tramme, trolle ja biogaasibusse, et ühistransport oleks mugavaks alternatiiviks isiklikule sõiduautole.
Tallinna keskkonna- ja kommunaalamet sõlmis augustis 2022 Vanasadama ja Rail Balticu Ülemiste reisiterminali ühendava trammiliini projekteerimiseks ja ehitamiseks lepingu ühispakkujatest töövõtjatega Merko Ehitus Eesti ja KMG Infra. Ehitustööd algasid 2023. aasta kevadel.
Tööde käigus valmis ligi 2,5 kilomeetrit kahesuunalist rööbasteed koos trammipeatuste ning veoalajaamaga. Uue trammitaristu rajamisega kaasnes suures mahus maa-aluste kommunikatsioonide uuendus- ja ümberehitustöid ning olulisel määral uuenes ka taristut ümbritsev linnaruum.
Abilinnapea Kristjan Järvani sõnul suurendab uus trammitrass Tallinna trammivõrgu töökindlust. „Avariide või rikete korral on võimalik tramme nüüd kesklinna suunas tagasi pöörata, mis lisab süsteemile paindlikkust. Samuti tõstab uus trass Hobujaama ristmiku trammiliikluse läbilaskevõimet. Arvestades Põhja-Tallinna kasvavat elanikkonda ja kitsast tänavavõrku, on oluline aspekt kindlasti ka see, et tulevikus saame vajadusel lisatramme Kopli poolsaart teenindama panna ja ühendust parandada,“ märkis Järvan.
Uue trammitee haru jaoks rajati Tartu maantee trammiteelt pöörang vasakule Gonsiori tänavale. Edasi liigub trass A. Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänavate kaudu kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänavate kaudu läbitakse Sadama A-terminali esine ning jätkatakse Logi tänaval ja liigutakse mööda Rumbi tänavat Linnahalli alt läbi. Kultuurikatla esise läbimise järel liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Viru väljaku ja Kopli vahelise trammiteega.
Uuele rööbasteele suunatakse alates 1. detsembrist trammiliin nr 2, mis hakkab esialgu sõitma marsruudil Kopli-Vanasadam-Suur-Paala. Kui Rail Balticu Ülemiste terminali ehitus jõuab etappi, mis võimaldab trammidel tulevase terminali alalt läbi sõita, hakkab tramm esimesel võimalusel liikuma lennujaamani.
Trammitee valmimise ja toimunud muudatuste kohta saab täpsemalt lugeda veebilehel tallinn.ee/vanasadamatramm. Liini nr 2 uued sõiduplaanid avaldatakse järgmisel nädalal veebilehel transport.tallinn.ee ning paigutatakse ka trammipeatustesse.
Vanasadama trammiliini ehitustööde maksumuseks on koos käibemaksu ja omanikujärelevalve maksumusega ligi 55 miljonit eurot. Tallinna Vanasadama trammiliini rajamist on rahastanud Euroopa Liit taasterahastu NextGenerationEU vahenditest 36,5 miljoni euroga.
Samal teemal:
TALLINLASI OODATAKSE LIIVALAIA PROJEKTEERIMISTINGIMUSTE KOHTA ARVAMUST AVALDAMA