TEEMA, MIS PUUDUTAB SUURIMAID VÄLJAKUTSEID ELEKTRISÕIDUKITELE ÜLEMINEKUL

Arvamus

Illustreeriv pilt elektriautost aastal 2016. Foto: Urmas Saard / Külauudised

Üleminekut elektrisõidukitele on laialdaselt tähistatud kui olulist sammu jätkusuutliku tuleviku suunas. Kuid pinna all peitub palju keerulisi asjaolusid ja takistusi, mida sageli ei arvestata.

Üleminek elektrisõidukitele saab olema palju keerulisem, kui see täna tundub

Fossiilkütustel töötavate sisepõlemismootoritega uute autode keelustamine alates 2035. aastast on täna ambitsioonikas plaan. Uute elektriautode registreerimised kasvavad, ent idapoolsed turud jäävad lääne omadest maha. Isegi kui EL-i ametnike ambitsioonikate eesmärkide vahe on 10 aastat, jagab carVerticali autoekspert Matas Buzelis oma teadmisi probleemidest, millele ametiasutused ei näi tähelepanu pööravat.

Matas Buzelis, autoekspert ja carVerticali kommunikatsioonijuht

Ilmselge kasu neile, kes saavad seda endale lubada

2021. aastal oli elektriautode osakaal kõigist ajalookontrolli platvormil kontrollitud autodest vaid 0,2 %. Aasta hiljem kahekordistus see 0,4%-ni ja 2023. aastal kasvas see 0,6%-ni. Ja kuigi need numbrid võivad tunduda nagu tilk meres, läbivad ajalookontrolli kümned tuhanded elektrisõidukid.

Üha rohkem autojuhte kipub üle minema elektriautodele. Need on hooldus- ja jooksvad kulud, mis muudavad selle põhjendatuks. Kuigi elektriautode jääkväärtus on murettekitav, on elektriautodega lihtsam elada, sest nad on vähem altid riketele ja vajavad vähem hooldamist, kuna erinevaid vedelikke ja filtreid ei ole vaja vahetada iga 30 tuhande kilomeetri tagant.

Laadimine nõuab palju harjumist, kuid oma aku laadimisharjumused edukalt välja töötanud autojuhid leiavad, et see on palju mugavam kui tankimine. Tavaliselt laadivad nad oma sõidukeid öösel ja kasutavad vaid väga harva avalikke laadimispunkte.

Infrastruktuur on kitsaskoht

Kuid isegi kui juhid saavad endale elektriautot lubada, ei tähenda see tingimata, et neil oleks sellega mugav elada. Inimesed, kellel ei ole oma laadijaid või laadimispunkte, mida nad saaksid kasutada tööajal, seisavad silmitsi ebamugavustega, sest avalike laadijate kasutamine ei ole nii lihtne kui tankimine täna.

See ei võta mitte ainult palju rohkem aega kui bensiini või diislikütuse tankimine, vaid nõuab tavaliselt ka spetsiaalsete rakenduste paigaldamist, mis on laadijate jaoks hädavajalikud. See ei ole isegi lähedal sellele protsessile, millega juhid on tankimisel harjunud, sest ei ole praktikat “tangi ja siis maksa”.

Sellele lisaks on elektriautod väga tõhusad linnades ja keskkondades, kus pidev pidurdamine on vältimatu, kuid elektriautod ei ole nii võimekad kiirteedel ja kõrvalteedel. Kiiruse ja aerodünaamilise takistuse vahel on ruuduline suhe, mis tähendab, et kui kiirust suurendada kaks korda, suureneb takistuse väärtus neljakordselt. See vähendab märkimisväärselt ulatust ja reisikiirust, mistõttu elektriautod ei ole kaugeltki ideaalsed pikemateks sõitudeks.

Probleemid, millele paljud ei mõtle

Kuid suurimad probleemid on need, millest räägivad vaid vähesed. Esiteks, mõned mitmetasandilised parklad ei ole projekteeritud nii raskete autode jaoks kui elektriautod. Kaalukad akud tähendavad tavaliselt, et elektrisõidukid on väga rasked, ning mõned rajatised, näiteks mitmetasandilised parklad või sillad, võivad vajada ametiasutuste poolt läbivaatamist ja ümberhindamist.

Lisaks on ebakindlust ka elektriautode ohutuse osas. Kuna akud koguvad suures koguses energiat, on tulekahju korral leeke äärmiselt raske kustutada. Siiani on tuletõrjujatel olnud raskusi suurema mahutavusega akudega elektriautode kustutamisel. Veelgi äärmuslikumaks läheb see, kui elektriauto süttib põlema näiteks maa-aluses parklas, kortermajade all.

Veelgi rohkem küsimusi tekitab elektriautode tuleviku suhtes nende seisukord 20 aastat pärast valmistamist. Praegu on kasutatud elektriautode valik üsna suur, kuid 10 aasta pärast on juba vanemaid elektriautosid. Kui väärtuslikud on need kasutatud autode turul, kui akude eluiga on juba otsa saanud?

Allikas: carVertical