TULEVAL AASTAL VÕIKS ISEJUHTIV BUSS PEATUDA RAE VALLA KODUUSTE EES

Isejuhtiv buss 2018. aasta Paide Arvamusfestivalil. Foto: Urmas Saard / Külauudised

TalTechi, Rae valla ja Tallinna linna ühistööna Targa linna tippkeskuse poolt korraldatud ideekonkursile esitatud infovahetuse platvorm ühis- ja nõudepõhise ühistranspordisüsteemi haldamiseks läbis edukalt finaali ja sai 1,2 miljoni euro suuruse rahastuse – kirjutatakse Rae vallavalitsuse kodulehel.

Rae vallavanem Madis Sarik peab antud pilootprojekti tähtsaks sammuks valla edasiste arengute teel. „Rae vald on tänu kiirele kasvule õige koht, kus taolisi pilootprojekte testida ja täiustada. Oleme väga õnnelikud, et Tallinna Tehnikaülikooli teadlased ja spetsialistid meid koostööpartneriks on valinud, sest just heast koostööst sünnivad kõige innovaatilisemad ja kvaliteetsed lahendused,” kommenteeris Sarik.

Plaanime 2022. aastal panna Peetri-Järveküla piirkonnas sõitma viis isejuhtivat väikebussi

Mart Võrklaev, kes Rae vallavolikogu juures tegutseva innovatsiooni komisjoni juhina on olnud üheks projekti eestvedajaks, sõnas, et konkurss oli väga tihe. “Meie projekti eeliseks on ellu kutsuda kogu Euroopas/maailmas ainulaadne terviklahendus nõudepõhisest ühistranspordist, kasutades selleks Rae vallas ja Tallinna sadamas isejuhtivaid busse. Plaanime 2022. aastal panna Peetri-Järveküla piirkonnas sõitma viis isejuhtivat väikebussi. Soov on testida ning pakkuda lahendust, kus linnast koju soovida tulles on telefonis võimalikud teekonnad erinevaid transpordiliike kasutades juba ette planeeritud, olgu nendeks siis buss, tramm, isejuhtiv buss, elektritõukeratas vms. Väljudes näiteks Vana-Tartu mnt ääres bussilt või tulevikus Järveküla keskuses trammilt, ootab Sind ees isejuhtiv väikebuss, mis sõidutab Sind edasi mugavalt kodutänavasse või vastupidi. Isejuhtivaid busse oleks samal ajal võimalik kasutada ka nõudepõhiselt Peetris-Järvekülas liikumiseks. Projekti teeb eriliseks just nõudepõhisus – väikesed ja keskkonnasõbralikud väikebussid sõidavad kogukonnas täpselt seal ning sel ajal, kui inimesed seda soovivad. Oluline on ka taaskasutuse moment, nimelt kahe isejuhtiva bussi ehituseks kasutame põhjade ja akudena ära CO2 vahendite eest soetatud ja tänaseks üle 10 aasta meie sotsiaaltöötajaid teeninud elektriautod.

Rae valla poolt hakkab projekti vedama abivallavanem Tanel Tammela, kelle sõnul on pilootprojektis osalemine äärmiselt oluline. „Mitmed meie arendusalad põhjapiirkonnas on tegelikult alles välja kujunemisel, seega teadustööga koostöös saame juba täna panustada tuleviku lahendustesse. Rahastuse suurus, 1,2miljonit annab meile Targa linna koostööpartneritega koos vabaduse katsetada ja leida lahendusi erinevate transpordivõimaluste vahel. Rae valla poolt on kõige tähtsam mitmekesistada liikumisvõimalusi uues linnalähedases keskkonnas. Projekti on sisse kirjutatud põhjalik liikuvusanalüüs kaardistamaks, millised oleks kõige efektiivsemad, kiiremad ja mugavamad transpordiühendused. Meie eesmärk on olla sammuke ees,” lisas Tammela.

„Isejuhtivad sõidukid ja esmajoones isejuhtivad väikebussid hakkavad tulevikus olema meie linnapildis igati tavapärased, tagades meile mugava ja efektiivse liikuvuse teenuse. TalTechi Autonoomsete sõidukite uurimisgrupis uuritakse eelkõige, kuidas muuta selliseid sõidukeid turvalisemaks, targemaks ja panna nad omavahel suhtlema. Tuleviku sõidukid vahetavad tihedalt erinevat informatsiooni nii omavahel, liiklusmärkide ja isegi jalakäijatega kasutades näiteks 5G võrke. Kõike seda ei saa uurida laua taga teoreetiliselt katsetades ja teadusartikleid kirjutades vaid on vaja teha tõelisi pilootprojekte ja seda päris linnakeskkonnas. Seetõttu ongi väga hea meel, et meil on innovatsiooni väärtustavad partnerid ja uus Targa linna tippkeskus, mille raames saame Eestis teha midagi sellist, mida mujal maailmas pole veel tehtud. Kohe jaanuaris alustame analüüside ja erinevate initsiatiivide kaardistamisega ning selgitame välja, mis on erinevate huvigruppide tõelised vajadused,” võttis Tallinna Tehnikaülikooli professor ja Autonoomsete sõidukite uurimisgrupi juht Raivo Sell projekti idee kokku.

KU päevatoimetaja