Eeloleval laupäeval, 21. juunil stardib Sangaste lossi õuelt teist korda toimuv Valgete Teede Rattaralli, mis on küll maanteerattasõit, aga rada vürtsitavad asfaldilõikude vahele pikitud kruusateede lõigud. Seega on tegu kuulsa Pariis-Roubaix võidusõidu Eestimaise versiooniga, kus Põhja-Prantsusmaa munakiviteid asendavad Lõuna-Eestile omased valged kruusateed. Võidusõidu sünd ja olemus ongi inspireeritud just nimelt sellest legendaarsest rattavõistlusest.
Kui veel 3 aastakümmet tagasi oli päris tavaline, et maanteerattasõidud toimusid ka osaliselt kruusateedel, siis tänaseks on sellised rajavalikud Eesti sõitudel kadunud ja kõik maanteesõidud toimuvad ikka vaid asfaltteedel ja vaid teeremont või hädaolukord sunnib mõnda pisikest kruusalõiku sisse võtma. Vaid Saaremaa Velotuur oli läbi aastate selline võidusõit mille üks etapp alati läbis ka atraktiivse Viidumäe kruusalõigu ja tavaliselt oli just see etapp ka otsustav velotuuri võitja otsustamisel. Vastupidiselt Eestile on aga Lääne-Euroopas suurt populaarsust kogumas just sellised natuke „kiiksuga“ maanteesõidud kus osa rajast kulgeb kas kruusateedel või isegi väikestel kitsastel põlluvahelistel munakivi- ja mullateedel.
Peakorraldaja Indrek Kelk: „Sangastes toimuva Valgete Teede Rattaralli eripäraks teiste Eesti võistluste ees ongi huvitav ja vaheldusrikas rada, mis koosneb küll valdavalt asfaltteest kuid läbida tuleb ka 6 erineva pikkusega kruusalõiku ja seda kõike Sangaste-Lüllemäe-Karula kandi üles-alla looklevatel teedel. Meie eesmärk on Valgete Teede Rattaralliga pakkuda vaheldust tavapärastele suvistele maanteesõitudele ja lõhkuda rutiinset mõtlemist, et maanteesõit ongi vuramine igavatel asfaltteedel . Pikemal 79,5 km distantsi puhul tuleb kruusal läbida 6 sektorit kokku 33 km, mis kahtlemata muudab võidusõidu käigu põnevaks ja kaasahaaravaks, sest arvestada tuleb palju rohkem tegureid kui tavalisel asfaldisõidul. Nendele kes kardavad kummi purunemist kruusateedel saan soovitada, et tasuks oma maanteerattale panna alla kõrgemad 25-27mm kummid, mis kindlasti tagavad ka parema vastupidavuse kruusateedel aga ebaõnne korral on rajal ka 3 neutraalse tehnilise abi autot ja üks mootorratas, kes püüavad abi anda kõikidele, kellel oma saateautot rajal ei ole.“
Valgete Teede Rattaralli distantsid on 79,5 km ja 46,1 km. 79 km distants kulgeb marsruudil Sangaste Lossiküla- Tagula- Karula- Lüllemäe- Haabsaare- Valtina- Kobela- Tagula- Lauküla- Lossiküla. Antud distantsil võtavad mõõtu nii eliitratturid kui ka tugevamad harrastajad, eripäraks 46 km distantsi ees on asjaolu, et kasutada võib vaid maantee või cyclokrossi jalgrattaid.
46 km pikkune matkadistants on sobilik ja jõukohane aga igale rattasõbrale. 46 km rajal on 2 kruusalõiku kogupikkusega 15km ja rada kulgeb marsruudil Sangaste Lossiküla-Tagula-Korijärve-Valtina-Kobela-Tagula-Lauküla-Lossiküla. Sellel distantsil on lubatud osaleda igat tüüpi ratastega.
Valgete Teede Rattaralli kuulub Eesti Rahva Velotuuri sarja olles sarja viimaseks, finaaletapiks, kus selgitatakse välja ka teise Eesti Rahva Velotuuri võitja.
Registreerumine ja lisainfo Valgete Teede Rattarallist kodulehel: http://www.rahvavelotuur.ee/et/etapid?competition_id=10
Allikas: Indrek Kelk