RAIDO ROSENFELD: AUTO OSTJA VÕIB OLLA HILJAKS JÄÄNUD, MÕNED MUDELID EI JÕUA ENNE UUT AASTAT EESTISSE

Raido Rosenfeld. Foto: Elke Mustakivi

Eesti inimeste madal kindlustunne on tinginud languse käesoleva aasta automüügis, kuid teatud juhtudel ka uue auto ostu või vana väljavahetamise soovi edasilükkamine automaksu selginemise ajaks. Elke Tallinna tegevjuht Raido Rosenfeld toob välja, et enne 2025. aasta algust ei pruugi mõned mudelid enam Eestisse jõudagi.

„Teatud segment tarbijaid on auto ostuga oodanud, et näha, milliseks kujuneb riigi majanduspoliitika. Suuremad ostuotsused on pandud pausile nii majanduse taastumise kui ka maksudega seotud selguse ootuses,“ hindab Rosenfeld.

Elke poolt mais läbiviidud tarbijauuringust selgus, et 48% uuringus osalenud inimestest ei plaani sel aastal autot müüa ega uut osta, ent 15% on just automaksuga seoses lükanud ostuotsust edasi. 8% samas uuringus osalenud Elke klientidest plaanib uue auto soetada sõltumata rakenduvatest maksudest. „Need numbrid näitavad seda, et aasta teises pooles võib automüügiturg elavneda. Teatud mudelid on mõne päeva kaugusel laos, mõned paari nädala kaugusel. Näiteks Land Cruiseri puhul võib sõiduki Eestisse jõudmine võtta aega kauem kui neli kuud, mistõttu ei pruugi see jõustuva registreerimistasu eelseks ajaks ehk enne järgmise aasta algust Eestisse jõuda,“ märgib Rosenfeld ja lisab, et mida eksklusiivsem ja erilisem on kliendi soov auto omadustele, lisavarustusele või ka värvitoonile, seda tõenäolisem on, et sellist soovi ei suudeta realiseerida enam selle aasta sees.

Tänaseks on selgunud, et automaks on tulude allikana planeeritud valitsuse 2025. aasta eelarvesse, vastav seadus on Riigikogus vastu võetud, lõplik kinnitus ootab veel presidendi allkirja. „Prognoosimatus ja teadmatus seisneb jätkuvalt selles, palju hakkab keskmine pere oma auto eest juurde maksma. Kui räägime suuremast linnamaasturist ja kõrgemast CO2 jalajäljest, siis on esmaregistreerimisel tarvis maksta märkimisväärselt suurem summa. Samuti on pere rahakotile oluliselt kulukam sellise auto puhul aastamaks,“ lisab Rosenfeld.

Ühes keerulise majandusliku olukorraga, planeeritavate järgmiste maksutõusude ja maailmas valitseva raske geopoliitilise olukorra tõttu on Rosenfeldi sõnul üldine kindlustunne Eesti ühiskonnas jätkuvalt madal. „Sellegipoolest ei jäta Eesti autoomanik tegemata neid sõite, mis on tarvilikud. Saame seda öelda esindustes hoolduses käivate klientide põhjal, kelle regulaarsetest külastustest näeme, et korraline hooldamine, mis tagab sõidukile garantii ja väärtuse järelturul, on inimestele endiselt oluline,“ ütleb Rosenfeld.

Ühe trendina toob Rosenfeld välja veel selle, et aina enam lõpetavad inimesed auto liisinguperioodi varem, et sõiduk uue vastu välja vahetada. „Ei oodata viimase liisingumakse saabumist vaid tehakse otsus enne. Ka siin on näha automaksu lisandumise ning eesseisva tulu- ja käibemaksu tõusude mõjusid,“ analüüsib Rosenfeld turul toimuvat.

Allikas: Optimist Public

Share via
Copy link
Powered by Social Snap