Mari Suurväli
„Sisenedes Ellamaa kunagise elektrijaama hoonesse sattusime ootamatult mootorispordi maailma, kus eakad prouad ja pooltosinat härrasmeest said tõelise motospordi entusiastilt Arno Sillatilt kuulda Eesti selle tegevusvaldkonna põnevamaid lugusid ja põhjaliku ajaloolise ülevaate,” meenutab Mari Suurväli, kes ühiselt Tartu Ülikooli Pärnu kolledži väärikate ülikooli kuulajatega külastas 30. oktoobril Eesti motospordimuuseumit.
Nähtust ja kuuldust tegi märkemeid Mari Suurväli ja toimetas Urmas Saard.
Teel sihtkohta rääkis reisijuht Jaak Suurväli, et Harju maakonna Saue vallas Turbas asunud Ellamaa elektrijaam töötas aastatel 1923 kuni 1966 soojuselektijaamana. Hoone ehitati arhitekt Aleksander Vladovsky projekti järgi. Ehitusega alustati 1922. aasta septembri lõpus ja juba järgmisel kevadel andis jaam elektrit turbatööstuse käivitamiseks. Katlaid köeti kohaliku turbaga. 1. novembril lülitati pinge alla Haapsalu ja 1924. aasta jaanuaris Tallinna liin. Jaama võimsus kasvatati 1940. aastaks 8500 kW-ni.
Elektrijaama hoone restaureerimisega alustati 2007. aastal eesmärgiga selle valmimise järel avada hoones Eesti mootorispordi muuseum, mis asub Tallinnast 40 km kaugusel Haapsalu maantee ääres. Sõitsime uhke arhidektuuriga ehitise ette ja imestasime: ei ole võimalik keset lepavõsa kohata sellist imposantset ehitist. Eesti on väike, kuid vaatamist oi oi kui palju!
Meenutame, et Eesti mootorispordi muuseum ehk MOMU avati pidulikult Ellamaa elektrijaama hoones 2018. aasta aprillis. Selle avamisele tuli rahvusvahelise autoliidu FIA president Jean Todt. Lindilõikamisel osalesid nii Jean Todt kui tema abikaasa, tuntud filminäitleja Michelle Yeoh, samuti Eesti Autospordi Liidu president Ari Vatanen, legendaarne ralliveteran Uno Aava ja muuseumi eestvedaja Arno Sillat. Tegelikult avas kümme aastat oodatud muuseum oma uksed külalistele juba 2017. a 22. juulil.
Meid võttis vastu Arno Sillat, kes tegi kahe tunni kestel lühiekskursi läbi kolme sajandi. MOMU on tõeliselt unikaalne kombinatsioon tööstus-arhitektuurist ning mootorispordi ajaloost. Eksponaadid jutustavad üksnes Eesti motospordi ajalugu alates tsaari ajast kuni NSV Liidu tingimustes jätkunud tegevusele ja sealt edasi tänase päevani. Kokku näeb 260 autot, mootorratast, mootorispordi tõelisi iludusi-pärleid, pilte, karikaid, võitjate kombinesoone, kiivreid, kindaid jne.
Muuseaalid võtsid silmad kirjuks, niipalju tuttavaid kuuldud nimesid. Korraga rullub kõik sinu ees lahti: piltidel rallisõitja Markko Märtin, vormelisõitja Toomas Napa, ringrajasõitja Endel Kiisa, motokrossisõitja Tanel Leok, 2019. aasta autoralli maailmameister Ott Tänak. Lada VFTS, Gennadi Moissevi masin ja KTM võidukäik tänu Moissevi suurepärasele sõidutööle. Endel Kriisa ja Viktor Arbekovi masinad. Väga pikk rivi vormel autosid. Samas oli tore kuulda, et tänased noored tudengid on kõvad tegijad just Student Vormelite tehnilise külje tegijate hulgas maailmas.
Uhkelt asuvad rivis Tallinna Autoremondi katsetehase Estoniad ja Estec autod. Eesti on olnud vormelite tööstuses maailma teine tegija, rõhutas Sillat korduvalt. Samuti ei puudunud kardid, bagid, veel liikuvad võistlusalused. Toomas Liguri bagi, millega ta võitis 1990. ja 1991. aastal Euroopa karikavõistlustel esikoha. Pärnakatele nagu paljudele Venemaa turistidele pakkus erilist huvi Pärnu ALMAVÜ-le kuulunud GAZ AA aastast 1939 – tõelise rariteedina silma rõõmustamas. Terve korrus mootorrattaid, millega on kunagi kihutatud kuulsal Pirita Kose ringrajal ja kus vaatajate hulgas on olnud nii mõnigi meie seast.
Tänavu 16. oktoobril toimus juba seitsmendat korda Estonia vormelautode veteranide kogunemine MOMU-s. Päevasündmuse kulminatsiooniks kujunes Edgar Aaviku Estonia-20 muuseumisse sissesõitmine.
Arno Sillat rääkis muuseumi pinna laiendamise võimalusest pärast seda, kui Elering on majast läinud. Siis peaks lisanduma veel ümmarguselt 2000 ruutmeetrit põrandapinda.
Järjekordselt kogesime, et suurim väärtus on ikka inimene, sest kogu varandus olnuks kordi väiksema tähenduse ja väärtusega kui puuduks pühendunud entusiastist, giid Arno Sillat. Eksponaatidega tutvumise ringkäik lõppes Itaalia Ducati (võimsus 89 kW) juures. Selle rattaga lõpetas võidusõitja Arno Sillat oma võistlusteekonna mootorispordis.