Eestlased juhtrajasõidu maailmameistrivõistlustel Itaalias

6-14. oktoobrini toimusid Itaalias, Sulmonas, automudelismi juhtrajasõidu maailmameistrivõistlused. Meie jaoks juba kolmandad.

See mägi tervitas eestlasi juhtrajasõidu maailmameistrivõistluste ajal Itaalias igal hommikul Foto Karmen Mets
See mägi tervitas eestlasi juhtrajasõidu maailmameistrivõistluste ajal Itaalias igal hommikul. Foto: Karmen Mets

 

 

 

 

 

Automudelismi juhtrajasõidu rada Sulmonas, kus peeti tänavused maailmameistrivõistlused Foto Karmen Mets
Automudelismi juhtrajasõidu rada Sulmonas, kus peeti tänavused maailmameistrivõistlused. Foto: Karmen Mets

MTÜ Sindi Mudelisporti esindasid Andy Aron ja Karmen Mets. Mehaanikutena kaasas Roland Aron ja Johannes Mets. Peale selle osales Eestist veel Kaiar Tammeleht Sauelt ja Heiko Tamme, kes hetkel elab ja töötab Soomes. Startisime Sindist juba 3. oktoobri varahommikul, et Vantaa lennuväljalt Rooma lennata. Sealt omakorda bussiga Sulmonasse. Bussis piletit küsides naeratati meile viisakalt ja parandati meie hääldust, sest oleme harjunud sõnas rõhuga esimese silbi täishäälikul, kuid selle linna nimel oli rõhk teise silbi täishäälikul. Saime targemaks! Sulmonas oldi meil juba vastas ja abivalmis korraldajad toimetasid meid võistluspaika, mis asus linnast ca 4 km kaugusel. Linn asub mägedest (veidi üle 2000 m) ümbritsetud orus. Kohati oli mägede tippudes näha ka veidi lund.

Korralduse poolest oli valik väga õnnestunud, sest hotell Santacroce, kus ööbisime, asus võistluspaigast mõneminutilise jalutusteekonna kaugusel. Saime kaks päeva vabalt harjutada, et rajaga kohaneda, ja siis algas võistluse ametlik programm.

Esimesena, nagu ikka, PR-24 klass. Selles klassis on stardiraha sees korraldajate poolt mudeli mootor, mida ei tohi enam tuunida, kaks paari kumme ja kaks kere koos salongiga. Seni, kuni Roland võistlusmudelit kokku pani, treenisid Andy ja Karmen kodust kaasa võetud mudeliga. Viimasteks treeningsõitudeks oli ka võistlusmudel valmis ning Andy ja Karmen said ka sellega kohaneda.

Kuigi registreeritud oli selles klassis 80 kaheliikmelist meeskonda, siis võistlema asus 74 meeskonda. Võistlejate grupeerimine käis nagu ikka, läbi kvalifikatsioonisõitude. PR-24 klassis ei sõideta kvalifikatsiooni mitte kiiruse, vaid teepikkuse peale. Mõlemad meeskonnaliikmed saavad 30 sek sõiduaega ja teepikkus summeeritakse. Meie paar sõitis välja 9,38 ringi, kusjuures nii Andy kui ka Karmen sõitsid korra rajalt välja. Sellega platseerusid nad 52. kohale ja said stardikoha G grupis. Kuna Kaiari tavalist paarilist Margus Jõgilaine´t seekord kohal ei olnud, siis valis Kaiar omale paariliseks Janis Šneidersi Lätist. Heikol oli partneriks Lucas Patasius Leedust.

Meie noored alustasid võistlust hästi 72 ringiga kahes esimeses sõidus, kuid siis andis Andy järgmises kolmes sõidus hinnanguliselt ca 20 ringi ära (palju väljasõite). Karmen küll püüdis asja parandada, kuid lõpp-protokolli said meie noored 62. koha 558,28 ringiga. Lõpp-protokolli läks kirja nii võistluse kui ka kavalifikatsiooni summa. Tegelikult lootsime paremat! Kaiar oma paarilisega hõivas 14. koha 644,21 ringiga ja Heiko oma paarilisega 53. koha 585,13 ringiga. Esikohale käis tihe rebimine Recek/Horky ja Trigilio/Igneri vahel. Lõpuks jäid veidi enam kui kolme ringiga peale tšehhid. Kolm esimest:

1. Jaroslav Recek/Vladimir Horky, Tšehhi – 684,42 ringi
2. Paolo Trigilio/Francesco Igneri, Itaalia – 681,1 ringi
3. Alexander Leite/Antonio Merlini, Brasiilia/Itaalia – 672,56 ringi

Järgmisena oli kavas ES-32 klass (väike eurosport). Registreeritud oli 120 võistlejat, kes kõik ka osalesid. Treeningutel ei saanud meie noored kuidagi kiirust üles. Isegi keskmisest tasemest jäime alla. Warm-up´ilt oli teada, et see rada on kiire ja suure eurospordi jaoks saime tellida uued rootorid, millised vahetult võistluspaigas ka kätte saime. Väikesele eurospordile esialgu lahendust ei leidnud. Vaatamata meie tagasihoidlikele võimalustele oli meil siiski kaasas mõned varurootorid, mida meil tavaoludes väiksemate mudelite peal ei kasutata. Konsulteerisin Kaiariga ja ta soovitas siiski ühte varianti proovida. Vahetasin Karmeni mudelil rootori ja ringiajad paranesid kohe 0,3-0,4 sek võrra. Ka Roland leidis mingi variandi ja Andy mudel hakkas samuti kiiremini liikuma. See lubas meid kvalifikatsioonile vastu minna kindlama tundega.

Kvalifikatsioonist tulid meie võistlejad välja järgmiste tulemustega: Kaiar 48.koht ajaga 4,964 sek; Andy 61. koht ajaga 5,081 sek; Heiko 87. koht ajaga 5,217sek ja Karmen 93.koht ajaga 5,261 sek, kuigi treeningutel suutis ta sõita aega alla viie sek. Hiljem saime aru, et Karmen läks kohe alguses kiiret ringi tegema ja sõitis pidevalt rajalt välja. Selle tulemusel kumme soojaks ei saanudki ja sinna see parem tulemus jäigi. Kogenenumad võistlejad tegid esimesel kahel-kolmel ringil mõõdukat sõitu ja hakkasid siis tempot üles kruvima. Kiire ringi tegemine jäi viimase 15-20 sek sisse. Kvalifikatsioonisõitude põhjal platseerusid meie võistlejad alljärgnevalt: Karmen L grupp; Heiko K grupp; Andy H grupp ja Kaiar F grupp. Heiko ja Andy sõitsid oma sõidud suuremate viperusteta. Kaiaril tõmbas mudel korraks „saba vahele” ehk siis kere tagaosa sattus ülekande vahele. Mehaanik, kes seda lahti harutas, kulutas selleks tervelt kaks ringi, kuigi osavad mehed teevad asja paari liigutusega ära. Kuna poolfinaali pääses viimasena Anders Gustavson, kes sai kirja 273,91 ringi ja Kaiar platseerus 29. kohale 273,29 ringiga, siis kommentaarid on siin liigsed. Karmenil võttis mudel „saba vahele” mitmel korral, mis oli põhjustatud kokkupõrgetest rajalt väljasõitnud mudelitega. Lõpuks oli asi nii hull, et 6. sõidus tuli kere siiski vahetada ja sellega jäi sõitmata ca 20 ringi. Lõpp-protokolli Karmenile 113. koht 216,69 ringiga. Andy oli 106. kohal 229,13 ringiga ja Heiko 101. kohal 232,61 ringiga. Poolfinaalis võtsid eelsõitude põhjal mõõtu 24 parimat. Nende hulgas ka Leedu noormees Dominykas Budrys, kes pääses edasi kaheksandana. Kaheksandana pääses ta ka finaali, kus pidas põneva ja tasavägise duelli esikohale Antonin Vojtik´iga. Veel kaks sõitu enne lõppu oli Dominykas liider mõne ringiga, kuid kahes viimases sõidus võttis tšehh end kokku, tegi praktiliselt veatu sõidu ja edestas lõpuks Dominykast 1 ringiga! Kolm esimest:

1. Antonin Vojtik, Tšehhi – 466,36 ringi
2. Dominykas budrys, Leedu – 465,36 ringi
3. Jonathan Forsyth, USA – 461,97 ringi

Järgmine klass oli F1-32. Registreerinud oli 120 võistlejat, kes kõik ka mudelid rajale panid. Treeningutel jooksid meie noorte mudelid ilusti. Andy oli veidi aeglasem, kuid keskmise tasemega enam-vähem võrdne. Kvalifikatsioonis platseerusid meie võistlejad järgnevalt: Kaiar 28. koht ajaga 5,567 sek; Karmen 60. koht ajaga 5,771 sek; Andy 89. koht ajaga 6,001 sek ja Heiko, kes oli hädas mudeli seadistusega, 115. koht ajaga 6,620 sek. Eelsõitudes startisid Kaiar D grupis, Karmen H grupis, Andy L grupis ja Heiko O grupis.

Eelsõidud laabusid meie võistlejatel kenasti, kuid Heiko ei saanudki oma mudelit korralikult jooksma. Ise olin veidi Karmeni pärast mures, sest treeningutel sõitis ta kolm hammasratast siledaks, aga seekord Karmen avariidesse ei sattunud ja ülekanne pidas lõpuni vastu. Silma hakkas jälle Leedu noormees Dominykas Budrys, kes esmalt sõitis end poolfinnali ja sealt edasi finaali, kus jäi lõpuks neljandaks 411,12 ringiga. Meie võistlejate kohad: Kaiar 41. koht 231,95 ringiga; Karmen 73. koht 217,60 ringiga; Andy 83. koht 211,14 ringiga ja Heiko 111. koht 186,86 ringiga. Kolm esimest:

1. Piero Castricone, Itaalia – 421,30 ringi
2. Vladimir Horky, Tšehhi – 416,31 ringi
3. Jaroslav Recek, Tšehhi – 412,56 ringi

Viimane klass ES-24. Ka siin oli registreeritud 120 võistlejat ja kõik ka osalesid. Treeninguid alustasid meie noored koduse seadistusega s.t. mootorites olid meie oludele sobivad rootorid. Ringiajad jäid keskmisele alla ca 0,3-0,4 sek. Karmeni mudeli mootorile uue rootori paigaldamisel tekkisid probleemid, kuid sain need lahendatud. Uue rootoriga lippas mudel juba keskmisest isegi veidi paremini. Ka Andy mudel sai uue rootoriga teise hingamise ja tõusis keskmistega võrdseks. Kvalifikatsioonisõitude tulemused: 50. koht Kaiar Tammeleht ajaga 4,323 sek; Karmen Mets 89. koht ajaga 4,553 sek; Andy Aron 110. koht ajaga 4,745 sek ja Heiko Tamme 116. koht ajaga 4,950 sek. Kvalifikatsioonisõidust tulles avastas Karmen, et tema juhtpuldi turbo juhe oli joodisest lahti murdunud. Sellest ka suht kehv tulemus. Juhe sai uuesti joodetud, aga parata polnud enam midagi – teist katset ei anta! Meie võistlejatest startisid Kaiar G grupis, Karmen L grupis Andy N grupis ja Heiko O grupis. Heiko sõitis oma sõidud nii kuidas mudel võimaldas. Andy sõitis enam-vähem stabiilselt 33-35 ringilisi sõite, kuid viimases sõidus kaotas tehniliste probleemide tõttu ca 15 ringi. Karmenile oli ülesandeks antud saavutada kokkuvõttes vähemalt 300 ringi. Esimese kolme sõiduga oli Karmen enam-vähem graafikus 2-3 ringilise miinusega. Lootsime, et keskmistel radadel asi paraneb, kuni…. Neljanda sõidu lõpus sõitis Karmeni kõrvalrajal mudel välja. Mehaanik jäi mudeliga puterdama ja Karmen, kes tavaliselt märkab ka natuke eespool toimuvaid sündmusi, ei osanud sellega arvestada ja põrutas mudelile tagant sisse. Tagajärjeks oli jälle „saba vahel” ja seekord nii hullusti, et oli vaja kohe kere ja ülekande vahetus teha. Vahetuse käigus ilmnes tõsiasi, et tagasilla üks laager on kadunud ja sinna see sõit jäigi. Edasi polnud lihtsalt mõtet jätkata. Võib ainult arvata, mis tundeid Karmen üle elas?

Poolfinaalidest niipalju, et seekord Leedu noormees Dominykas Budrys finaali ei pääsenud – vanad rebased võtsid oma. Meie võistlejate kohad: Kaiar 28. koht 307,19 ringi; Andy 102. koht 262,52 ringi; Heiko 109. koht 257,24 ringi ja Karmen 118. koht 139,00 ringi. Pisike lohutus Karmenile oli see, et Janis Rage-Ragis jäi 119. kohale, kuna tema mudelil hakkas streikima väike hammasratas ja ka Janis oli sunnitud katkestama, saades kirja 41 ringi. Kõige kurvem oli lugu Pete Clarksoniga Inglismaalt. Ta tuli kohale sõitma üht ja ainust klassi, alustas võistlust kohe mudeli remondiga, sõitis natuke, sai kirja 8 ringi ja siis pani pillid kotti! Kolm esimest:

1. Antonin Vojtik, Tšehhi – 522,10 ringi
2. Jaroslav Recek, Tšehhi – 525, 99 ringi
3. Olli Kantamaa, Soome – 519,67 ringi

Kokkuvõttes lootsime muidugi paremat, aga selline see tehnikasport juba on. Ehk oleks aidanud see, kui oleksime ka Warm-up võistluse saanud kaasa teha, aga paraku on kaks olulist faktorit meie jaoks, millega peame arvestama. Need on aeg ja raha, mida meil napib!

Järgmisel aastal toimub ISRA 2018 MM Soomes, Vaasas. Saame seal harjutada Soome MV ajal ja ehk ka mõne korra veel lisaks.

Selle sõidu teokssaamise eest kuuluvad meie tänusõnad Sindi linnavalitsusele, Eesti Tehnika ja Spordiliidule, Fein-Elast Estoniale ja AQ Lasertoolile.

Johannes Mets
MTÜ Sindi Mudelisporti
Sindi ANK tehnikaringi juhendaja

Samal teemal:

ISRA 2015 toimumispaik Štirin´is Foto Johannes Mets

 

 

 

Prahas peeti ISRA 2015 maailmameistrivõistlused juhtrajasõidus