XXVI Viljandi pärimusmuusika festivali piknikualal on kõigil neljal päeval ennast sisse seadnud Pärnumaa maitsete aasta projektis osalevad firmad, kellest mõnedki tekitavad nostalgia laksu.
[pullquote]Päris huvitava nostalgia nurga tekitavad kõrsikud vanades kollastes pappkarpides[/pullquote]Pikniku ala Viljandi järve poolses otsas äratab tähelepanu sinist ja musta värvi kirjades valge lipp: 2018 – Pärnumaa maitsete aasta.
„Tulime Viljandi folgile nelja ettevõttega, kes asuvad ühise pinna peal. Peale nende asub veel meie kauplemise alalt veidi kaugemal veini müüv Mamma & Frukt. Ka Jaaniotsa siidritalu jääb eraldi. Nemad vajasid pisut suuremat pinda,” selgitas Pärnumaa maitsete aasta projektijuht Kadi Elmeste (foto 012). Tegelikult on hästi vahva niimoodi ühiselt välja tulla. Meil on siin toitlustaja OÜ Tänav, kes kasutab Pärnumaal toodetud aineid. Kõik siin valmistatu on ehe Pärnumaa kohalik kaup. Meil on esindatud Allikukivi veinimõis, õunamahla pakkuja Piesta Kuusikaru farm Kullimaalt, Vändra vallast. Veel on OÜ Metste Aiandustalu, kes teeb Eestis unikaalse taluna üle saja tšilli toote, mis on täiesti ulmeline,” kiitis Elmeste Viljandisse tulnud tegijaid.
„Kui me aasta alguses Pärnumaa maitsete aasta erinevaid tegevusi planeerisime, siis tegime ettevõtjatele ettepaneku minna hästi mitmetele suurtele üritustele. Aga suvel on ikka rohkelt üritusi, paralleelselt hästi paljudes kohtades. Pidime tegema valikuid ja eks Viljandi folk ongi üks selliseid suuremaid, kuhu me oleme tulnud välja päris mitmete ettevõtjatega.”
Elmeste sõnul oli esimene päev tagasihoidlikumalt rahulik, aga teisel päeval juba teati, kuidas Mulgimaal äri käib. „Tundub, et rahvale hästi meeldib. Me oleme saanud juba väga mõnusat tagasisidet. Inimesed tulevad ja ütlevad, et siin on kõige paremad wräpid ning tulevad uuesti tagasi.” Wräpid on pika saia sisse keeratud mõnusalt maitsev Pärnumaa kraam. „Sama lugu on õunamahlaga. Kui inimesed käivad ühe korra testimas ära, siis tulevad juba õhtul järgmisi topse ostma. Lisaks küsitakse suurema pudeliga kaasa. See ongi eelis, et esmalt antakse proovida. Inimesel jääb aega mõelda ja ringi kõndida ja lõpuks oma valik teha. Ühest küljest võib osta suveniirina küllaminekuks või külakostiks. Teise võimalusena saab muidugi ka endale koju osta. Väga põnevad ja ägedad asjad.”
Elmeste rääkis ettevõtete tootearendustest ja esitles Piesta Kuusikaru, kes tegi spetsiaalselt folgi ajaks ühe mulgi õunamahla joogi, mida varem ei ole olnud. Nad leidsid, et see on just folgile sobilik toode. „Sama moodi tegeleti tootearendusega ja valmistati ka tšillised kaneeli pirukad, mis on nii huvitav ja tõsiselt maitsev toode. Muidu mõtled, kas tšilli ja magus lähevad kokku? Aga sobivad super hästi!”
Elmeste arvates hakkavad ettevõtjad selliste väljasõitudega tavategemistest väljapoole mõtlema. Tootearendust tehes saadakse kohe kiirelt tagasisidet. Nii need head tooted sünnivadki.
„Oleme pikniku alal pühapäeva õhtuni välja, kella üheteistkümnest üheteistkümneni.” OÜ Tänav täiendas oma menüüd ja pani ka hommikusöögi välja. Menüüd kohendatakse vastavalt sellele, mida inimesed küsivad. „Kiirelt tehakse vajalikud muudatused ära. Nad on võtnud toorainet Karjamõisalt. Neil on Karjamõisa liha,” jätkas Elmeste maitsete aastal osalejate tutvustamist.
Päris huvitava nostalgia nurga tekitavad kõrsikud vanades kollastes pappkarpides, mida müüb Tori siidritalu lisaks oma jookidele. Hästi vahva on näha inimeste imetlust, kui märgatakse vanaaja pakendit. „Ja kui minnakse Piesta Kuusikaru leti juurde õuna stroopi (toimetaja: stroop on hollandikeelne sõna siirupi tähenduses) proovima, siis tabab jällegi ostjat nostalgia laks. See maitseb nii nagu omaaegne Kosmos tuubi sees. Naerame, et meil on nostalgia nurk, kus mõned tooted meenutavad aastakümnete tagust aega,” vestles Elmeste maha laotatud patjadel istuva väikese seltskonnaga.
Urmas Saard & Kärt Saard
Samal teemal:
Tarmo Tamm: pole kunagi varem nõnda maitsvat umbrohtu söönud