Pildigalerii: EKSTAATILINE TANTS SOLARISE KATUSEAIAS JÄTKUB KERNU MÕISAS

Ruslan Trochynskyi ekstaatilise tantsu keskel. Foto: Urmas Saard / Külauudised

Läinud nädala neljapäeval toimunud alko- ja meelemürgivaba pidu Tallinna Solarise keskuse katuseaias oli neile, kes eelistavad ennast vabalt ja mõnusalt tunda täiesti kainena.

Taoliste pidude korraldaja Tiit Trofimov kinnitab, et on ekstaatiliste tantsude Eestisse tooja. „Olen Balil käinud kaheksa aastat ja sealt eeskuju saades korraldanud pea samasuguseid pidusid ka Eestis nüüdseks juba kolm ja pool aastat,” selgitab vaimsete huvidega ärimees. Peod leiavad aset keskeltläbi kord kuus ja erinevates kohtades. Juba on määratud järgminegi asukoht: 28. augustil Kernu mõisas. „Kusagil poole tee peal Tallinna ja Pärnu vahel,” täpsustab Tiit. „Kui olin paar-kolm aastat ekstaatilisi tantsupidusid korraldanud, avastasid selle ka paljud teised. Praegu on Eestis tegijaid umbes kümmekond. Korraldavad enamasti mehed, aga minu teada ka mõned naised,” jätkab Tiit. „See ei ole muidugi patenteeritud nimetus. Ekstaas on kõigile lubatav ja vaba. Tantsitakse Tallinnas, Tartus, Pärnus ja mujal.”

Solarise katusel asuva kohvik Komeet terrass on kujundatud erinevatel kõrgustel paiknevate põrandatega. Taimestikuga kaetud künkad ja nende vahel looklevad jalgrajad, mille ääres ka mõnusad pingid varjuliseks istumiseks, neljast kandist avanev vaade Tallinnale, vanale ja uuenevale – kõik see ühtekokku loob erilise romantilise tunde.

DJ Martin Saar on seadnud oma helitehnika pilku püüdva tillukese basseini kõrvale, seljaga Estonia poole. Vaatamata suvesoojusele ja tantsust kuumaks köetud kehadele, pole siiski lubatud paljaid varbaid basseinivees jahutada. Päris paljajalu tantsijaid väga palju küll pole, aga siiski neid leidub. Mõni meeter vahet asub DJ vasakul käel Mattias Siitan oma trummidega ja lööb väsimatul hool diskomuusikale väekat saadet juurde. Ülemisel ja alumisel tantsupõrandal jääb kõigile parasjagu nõnda palju ruumi, et üksteist nügimata ennast vabalt ja hästi tunda. Mõned on eemaldunud suurte mätaste vahele jalgteedele või asunud otse basseini servale ennast tantsurütmis õõtsutama.

Mehi on väga vähe, enamiku moodustavad naised. Teismelise-ealisi eriti ei märka, vist polegi neid. Aga naiste vanuse hindamisega võib kõvasti alt minna ja ei ürita selles selgust saada. Tiit ütleb sõna sekka, et kõige nooremad on olnud paariaastased, keda vanemad kaasa võtnud. „On käinud puberteedi eas noori. See ongi kõige lahedam õppida juba väga noorelt nägema, et hea peo saamiseks ei pea olema alkohoolses joobes. Ma arvan, et üldise massi vanus on alates 22-aastastest kuni 70 eluaastat, keda olen kohanud.”

Kõik naised on oma tantsulises liikumises ja liigutustega vaatajale nauditavad. Aga Tiidu jutust saab kohe selgeks, et nad pole tulnud siia ennast esitlema teistele nautimiseks. Kui teistel tantsupidudel nauditakse seltskonda ja paarilise lähedalolu, siis siinsel ekstaatilisel tantsul nauditakse iseenda olemist. „Põhjus, miks just naised eelistavad seda ekstaatilist tantsu, seisneb selles, et siin pole seda „liha turgu”, kus mehed naisi nooliks. Siin saavad naised vabalt ja turvaliselt tantsida ilma mureta, et keegi tuleks neid tirima,” mainib Tiit. „See ongi üks olulisemaid asju, et naised ei pea ennast tantsuga müüma ja saavad ennast täiesti vabalt – ahistamatult tunda.”

Komeet pakub uut mahemenüüd: toorkakaod ja üsna erilisi alkoholivabasid kokteile ning mullijooke. Tellida saab ka tõsisemaid roogasid. Ise kiidan kalasuppi ja kokka, kes selle valmis keetis.

Ja siis astub lavale Ruslan Trochynskyi. Tema esinemise põrand on otse pikliku basseini otsas, kus liikumise ruumi suht vähe. Ruslani puhul on alati ääretult põnev lisaks trombooni helidele ka tema lavaline liikumine. Kes näinud, teab millest jutt. Mõnikord läheb Ruslan kohe mängimise alguses rahva keskele. Sedakorda ta esimestel kordadel mängima asudes lavalt maha ei astu, aga kolmandal korral on tantsijate ootus kruvitud katuseterrassi kõrguselt veelgi kõrgemale ja trombooni virtuoos tulebki lavalt maha. Ta pöördub mängides ühte, teise, kolmandasse suunda – nagu oleks tal igale üksikule kuulajale öelda tromboonihelides isiklik muusikaline sõnum. Edasi sammub ta mõned trepiastmed madalamale, kus samuti tants peatunud, et lummavad helid paremini tantsijate meeltes ja videokaamera ekraanidel salvestuksid.

Kuid mõne paigale tardunud tantsija ilme ütleb, et muusika ja tants on sidunud ta meditatsiooniga, aga võibolla kannab kolmiku – Martini, Mattiase, Ruslani – mõnus muusika lihtsalt ekstaasi. Veerand tundi valjemast muusikast kaugemal lauas istudes saab Tiidule mõned asjatundmatud küsimused esitada, et teadjalt mehelt vastuseid kuulda. Esmalt pean nähtu põhjal endale ja lauakaaslasele tunnistama, et ekstaas ei pruugi tähendada meelte pööraselt pööritavasse seisundisse viimist, kus sarnaselt mõnuainete tarbimisega võiks koguni pikali kukkuda.

Väidetavalt olevat viis tõhusat moodust, mille abil saavutatakse sarnaselt alkoholi või narkootikumide tarbimisega samuti ekstaasi, kuid tervisele oluliselt ohutumal viisil. Tiit nimetab ekstaatilise tantsu kõrval veel vabastavat hingamist, joogat ja meditatsiooni, aga ka tantristlik seks kuuluvat samasse loetelusse. Uurin, kas ekstaatiline tants võiks endasse koondada üheaegselt ka kõiki ülejäänud nelja eelnevalt nimetatud võimalust või vähemalt mõnda neist?

Tiit: „Eestis on tantrast tehtud rohkem seksuaalne termin, aga tantra mõistes kõneleme tegelikult esmajoones kehaga kontaktis olemisest. Nii on ka osa tantrast ekstaatiline tants. Samamoodi on vabastav hingamine, sest tantsu ajal hakkad märkama, kas hingad või ei hinga. Hingamisega hakkad tantsu ajal ennast kinnihoitud emotsioonidest vabastama. Sa ei pea tantsu ajal mitte kedagi emotsionaalselt puudutama ja saad iseenda „luukeresid” läbi tantsu välja elada. Jooga mõttes – mida rohkem sa ennast venitad ja painutad ja ringutad ja liigutad – siis see on ka jooga. Ma arvan, et kõik need asjad on omamoodi seotud ekstaatilise tantsuga.”

Aga mediteerimine? „Jaa, mediteerimine samuti.” Ei kujuta ette? „Sa ei kujuta ette, kuidas tantsu ajal mediteerida? See on väga lihtne! Kui sa paned ikkagi silmad kinni ja hakkad laskma seda muusikat endast läbi, siis sa tunnetad neid helisid läbi enda keha ja sisemise tunnetuse. Selle kaudu lased sa oma keha vabaks ja saad liikuda selliselt nagu keha tahab liikuda. Silmade kinni hoidmine on tantsu ajal üks hästi olulisi asju. Seda rohkem sa läbi tantsu endasse sissepoole liigud.”

Kas ekstaatilise tantsu puhul on siis kuidagi tegemist rohkem vaimse rituaalsusega? „Ei ütleks, et see oleks vaimne asi. Pigem ütleks, et see on kontakt iseendaga. Tihti aetaksegi segamini vaimsus ja kontakt iseendaga. Need on ühtpidi erinevad mõisted, aga teistpidi ka seotud terminid. Võib ju öelda, et kui sa oled rohkem kontaktis iseendaga, siis oled ka suurema vaimuga. Mina väga religioosne inimene ei ole ja usun pigem iseendasse.”

Lühikese vestluse lõppedes soovitab Tiit tunnetada siinset energiat. „Siin on inimeste näoilmed teised: siiralt rõõmsad ja üliõnnelikud. Teistel pidudel, kus tarbitakse alkoholi, tullakse ikka enamasti näitama, väliselt, kuidas ollakse riietunud, kui kõva vend või kui kõva naine ma olen. Siin näeb neid maske väga vähe. See eristabki meie pidusid teistest.”

Urmas Saard