Pärnu Postimehest võis lugeda, et 10. oktoobri seisuga on kõik uued ATKO bussid jõudnud liinile, aga ei selgitatud põhjust, miks busside teavitusealane varustus ei vasta Pärnu maakonna bussiliiniveo avaliku teenindamise lepingu sätetele.
[pullquote]Nüüdseks on saadud süsteem tööle kõigis Scania 12-meetristes bussides. Bussiettevõtte väitel saab lähipäevil teavituse korda ka Mercedese liigendbussides[/pullquote]Lepingus kirjutatakse, et bussidel peab olema peatuste teadustamise audio-visuaalne süsteem, mis töötab kas automaatselt või on bussijuhi poolt lülitatav. Peatuste teadustamise süsteemi audioteavituseks kasutatakse eelnevalt salvestatud helifaile, mille tellija annab vedajale tasuta üle hiljemalt 45 päeva enne lepingu täitmise algust. Lepingulise teenuse osutamise eelduslikuks alguseks on märgitud 01.10.2019.
Peatuste teadustamise süsteemi visuaalseks teavituseks peavad bussidel olema sisetablood, mis töötavad paralleelselt audioteavitusega ja millel kuvatakse visuaalne teade peatusesse jõudmisel ning kahe järgmise peatuse kohta.
Sõitjad on korduvalt väljendanud nördimust, et enamikes bussides peatuseid ei teadustata. Ainult väga üksikutel juhtudel antakse peatuste nimetustest teada. Kuna tegemist pole üksikute erandlike juhtumitega, siis pole olnud mõtet neid kordasid kellaajaliselt fikseerida. Peatuste teatamine on eriti oluline pimedal ajal. Neljakümnenda liini buss sõidab pikka maad ja peatuseid on palju, mistõttu just töölt koju minevate väsinud inimeste tähelepanu ergutamiseks on peatuste teatamine tähtis.
[pullquote]ka pärast vastuse saamist liikus vähemalt üks nimetatud tosinameetristest bussidest peatuseid teavitamata[/pullquote]Palusin, et olukorda selgitaksid Kalvi Murro, ATKO Pärnu osakonna juhataja ja Andrus Kärpuk, MTÜ Pärnumaa Ühistranspordikeskuse juhataja. Väga kiiresti vastas Kärpuk, kelle sõnul tõepoolest ei töötanud lepingu esimestel päevadel üheski bussis peatuste automaatne audio-visuaalne teavitus. „Nüüdseks on saadud süsteem tööle kõigis Scania 12-meetristes bussides. Bussiettevõtte väitel saab lähipäevil teavituse korda ka Mercedese liigendbussides,” teatas ühistranspordikeskuse juhataja. Paraku ilmnes tõsiasi, et ka pärast vastuse saamist liikus vähemalt üks nimetatud tosinameetristest bussidest peatuseid teavitamata. Näiteks kell 14.07 bussijaama peatusest Sindi poole sõitnud Scania.
Veel selgitas Kärpuk, et vedaja-poolsete lepinguliste kohustuste mittekohane täitmine on tingitud bussitarne paarinädalasest hilinemisest. „Kõik tarnitud liigendbussid saadeti liinile kohe pärast saabumist, mistõttu ei olnud varuaega teavitussüsteemide probleemide kõrvaldamiseks.”
Liigendbussid kasutavad peatuste teadustamisel Mobitec süsteemi, mille tehasekonfiguratsioon ei hakanud tööle. Süsteemi Eesti-poolne esindaja pidi tellima ja asendama osa seadmeid, mis lähipäevil paigaldatakse bussidele.
„PÜTK ja Atko Bussiliinide vaheline leping näeb ette trahvisanktsioonide rakendamise lepingu rikkumiste eest. PÜTK poolne trahviotsus tehakse peale oktoobrikuu lõppemist,” rääkis Kärpuk talle harjumuspärase põhjalikkusega juba kõigest tund pärast kirjaliku päringu saatmist.
Urmas Saard
Ka päeval Sindist alates 12:51 väljuvatel bussidel sõltub teavitussüsteem juhi suvast.Mõni lülitab sisse, mõni ignoreerib.