20. märtsi õhtul toimus Võrumaal, Rõuge vallas Sänna Kultuurimõisas arvutiöö. Hiliskevadõhtuse hämaruse varjus kogunesid mõisa suurde saali ligi 50 arvutihuvilist üle Eesti. Kõige kaugemalt tuldi kohale Tallinnast, Ruhnust ja Sillamäelt. Õhus oli tunda digitaalõhinat ning kerkivat adrenaliinitaset.
Kui X-box Kinectid olid üles seatud, läks tants lahti. Tänapäevased mängukonsoolid ei lase mängijal diivanil lösutades kilosid koguda: mängukangelase ekraanil paneb liikuma mängija enda liikumine. Kui võitled vastasega, siis peab ka jõudu kasutama ning kestvust näitama. Nii nõretasid mängijad peagi higist ning tunda oli vägagi sportlikku meeleolu. Õhtu edenedes astusid üles kaks esinejat oma ettekannetega.
Esmalt rääkis Veljo Haamer (wifi.ee) nutitelefonide ja tahvelarvutite levikuga seotud võimalustest. Kõlama jäi kiires muutuses olev maailm ning telepaatiaga võrreldav suhtluskiirus. Kõik osalejad said omal käel proovida “nutikaid plaate“ ja tarku telefone. Kuulsime ka huvitavatest rakendustest, mis on eelmainitud seadmetele välja mõeldud.
Järgmine esineja oli Toomas Laasik, kes töötab Eestis seni veel kitsas, kuid arenevas tööstusharus arvutimängude loojana. Toomas rääkis erinevatest programmidest, mille abil mängude tegelased liikuma pannakse ning väitis, et mängude loomine pole raketiteadus, igaüks võib sellega hakkama saada ning suurema huvi puhul ka tulevikus leiba teenima hakata.
Arvutimängude loomisega tegelev Toomas rääkis, et arvutimängu tegemises ei ole midagi keerulist ja lihtsama mänguga saab peaaegu igaüks hakkama. Toomas näitas pilte Fanchinima stuudiost, kus ta hetkel töötab ja kus näitlejate abiga mängude jaoks vajalikke liikumisi ja näoilmeid salvestatakse.
“Teemasid ja viise kuidas tänapäeval arvutimänge tehakse on palju ja konkurents on väga tihe. Seetõttu üks viimase aja trende on mängud, mis on mõeldud nendele, kes tavaliselt arvutimänge ei mängi (casual gamers). Uueks platvormiks on ka nutiseadmed. Meeldiv on näha ka hariduslike mängude võidukäiku, sest on hakatud aru saama, et läbi mänguliste tegevuste omandatakse teatud sorti teadmiseid kõige paremini,” rääkis Toomas. Vt ka Toomase blogi …
Selleks, et arvutimäng aitaks arendada mõtlemist, keeleoskust, planeerimist jms oskusi, ei pea see kattuma otseselt õppeprogrammiga, vaid pigem aine vastu huvi äratama ning innustama juurde uurima. Mõnedeks näideteks on Enercities, mis õpetab säästlikult elama, ja Europa Universalis, mille keskmes on ajaloosündmused.
Kui ettekanded kuulatud, seati Sänna noorte eestvedamisel üles kohtvõrk ning hakati võrgus mängima.
Üritusel osalejate vahel loositi välja Microsofti poolt välja pandud hinnalised auhinnad HD veebikaamera ja klaviatuuride näol. Loosiõnn naeratas Triinu Ojarile, kes igapäevaselt töötab projektijuhina võru keele ja kultuuri valdkonnas, kuid oli üritusel lapsevanemana koos 14-aastase pojaga. Triinu sõnul on noorte arvutilembus midagi paratamatut, millega peab leppima, samas on lapsevanema rolliks seada piire, et arvuti taga veedetud tunnid muid tegemisi segama ei hakkaks.
Arvutiöö oli Triinu arvamuses positiivne kuna noored suhtlesid ja sõbrunesid omavahel ning moodustasid üheks ööks teatava kommuuuni.
Arvutiöö toimus koostöös Targa töö Ühinguga üleeuroopalise arvutinädala „Get Online Week“ raames. Targa töö Ühingu üks eestvedaja Kadri Seeder on seda meelt, et noorte e-oskused aitavad neil elus läbi lüüa ning eriti olulised on arvutioskused maapiirkondades. Tänapäevase kiire internetiühenduse juures pole enam oluline, kus inimene füüsiliselt asub, vaid pigem mida ja kui efektiivselt ta teeb.
Hendrik Noor / Kadri Seeder