Riigikogu liige Annely Akkermann ütles õpilaslaada “Pärnumaa jõulud 2019” avamisel, et ärikeskkond on nagu meri: mõnikord puhub purjedesse taganttuul, teinekord peksab laine vastu laeva nina. Ettevõtjad peavad taluma tegutsemist ettemääramatuse tingimustes. Iga vastutulev laine on uus.
[pullquote]kõige rohkem tunnustusi noppis Pärnu ühisgümnaasium[/pullquote]Laupäeval, 7. detsembril hõivasid Pärnu Keskuse teise ja kolmanda korruse mitmelt poolt üle riigi kohale tulnud õpilasfirmad, minifirmad ja miniminifirmat, et omandada ettevõtluse kogemusi ja loota ka kasumi teenimisele. Kogu laada läbimüük oli päeva lõpuks 2698,64 eurot. Ühtekokku kaubeldi 56 müügilaua taga või osutati mõnd teenust teisiti. Näiteks punase draakoni kehastuses Sindi gümnaasiumi õpilane Braian Kulp jalutas mööda kaubanduskeskust ringi tillukese karbiga, mille sisse võis iga anekdoodi kuulaja poetada väikese summa ulatuses münte. Braian on ka ilma draakoni rollita hästi vastutulelik ja rääkis päris naljakaid anekdoote neilegi, kellel juhtumisi rahakott tühjusest haigutas.
Keskuse kolmanda korruse estraadil esinesid meelelahutusliku kavaga Pärnu muusikakooli rütmimuusikaosakonna noored.
Päevajuhtidena andsid laadakülalistele toimuva kohata olulist teavet Peterburi riikliku kino ja televisiooni instituudi näitlejatudeng Deniel Žubri ja Pärnu Ühisgümnaasiumi abiturient ning digiprojekti vilistlane Kaileen Umal.
Väga pika traditsiooniga õpilaslaada korraldajad olid Ettevõtlusharidusselts, Pärnu Ühisgümnaasium ja Pärnumaa Majandusõpetajate ainesektsioon ning koostööpartneritena andsid oma osa TÜ Pärnu kolledž ja Junior Acievement Eesti SA. Kogu projekti eestvedaja oli taas Mari Suurväli, nagu ka eranditult kõigil eelnevatel aastatel.
Noori ettevõtjaid hindasid mainekad žüriiliikmed, oma ala spetsialistid. Hindajad pidi leidma parima toote, teenuse, müügistrateegia, väljapaneku, innovaatiliseima toote, suurima läbimüügiga firma. Akkermann ütles hindajana, et igal aastal näeb õpilasettevõtete laadal palju vaimukaid ideid, vägagi korrektset käsitööd, head ettevalmistust ja juba peaaegu valmis ettevõtteid. „Kui ettevõtja toob oma kauba või teenuse tarbija ette, on tehtud alles pool või veel vähem tööst. Minu arvates on kõige keerukam müük, oma tarbija leidmine ja hoidmine,” lausus suurte kogemustega ärinaine, kes peab ettevõtteid hinnates tähtsaks toote või teenuse kvaliteeti.
« polnud märganud õigeaegselt ostu ära teha
„Nendest kümnest ettevõttest, mis minu hinnata oli antud, tõusis peene käsitööoskuse ja hea maitsega esile Puitering, mis müüs vineerist väljasaetud ja poolvääriskividega kaunistatud sõrmuseid.” Akkermanni jaoks oli teine uudse tehnoloogiaga tähelepanu pälvinud ettevõte Epowood, mis valmistas materjali väikesi väärispuu tükke murdes ja epoksiidvaigu sisse sulatades. Sellest materjalist valmistati sõrmuseid, võtmehoidjaid, ripatseid. „Esemed eksponeerisid huvitavalt puusüüd ja murdekohti, epoksiid lisas värvi. Esemed olid teostatud väga hea maitse ning hoolsusega.” Kemihaka äriplaan paistis poliitikust ettevõtjale silma ideoloogiliselt kõrgete standarditega. Kliimaprobleemide leevendamiseks ning materjalide ringkasutuseks olid noored taaskasutuspoodidest otsinud kvaliteetset ning vähekasutatud nahka ning disaininud neist moodsad ja praktilised kotid. „Esemed olid teostatud osavalt ja korrektselt ning hinna poolest soodsad. Kui üht kotti ostma läksin, oli see juba broneeritud,” lõpetas Akkermann väikese analüüsiva ülevaate kerge pettumusega, et polnud märganud õigeaegselt ostu ära teha.
Pisikest pettumust võis märgata ka Sindi gümnaasiumi õpetaja Eneli Arusaare sõnades. Tema tõi laadale tervelt kuraditosina jagu erineva nimetusega kauplejate meeskonda – kokku poolsada ettevõtlikku õpilast, kes tundsid ennast pika laua taga liiga kokkusurutuna. Aga ei õpetaja ega laste suust ja silmist polnud võimalik nurinat täheldada.
Mini-minifirmade (MMF), minifirmade (MF) ja õpilasfirmade (ÕF) auhinnad, millest kõige rohkem tunnustusi noppis Pärnu ühisgümnaasium.
1) Parim väljapanek MMF seas – Pärnjõe kooli Kuusepoisid, juhendaja Eve Sikka
2) Parim toode MMF seas – Sindi gümnaasiumi L.R.N., juhendaja Eneli Arusaar
3) Parim müügistrateegia MMF seas – Sindi gümnaasiumi Sutraputra, juhendaja Eneli Arusaar
4) Suurim läbimüük MMF seas – Sindi gümnaasiumi Lihapoisid, juhendaja Eneli Arusaar
5) Parim väljapanek MF seas – Värska gümnaasiumi Seto Kuku, juhendaja Helen Kudre
6) Parim toode MF seas – Mikitamäe kooli Liud & Laud, juhendaja, juhendaja Annika Sirendi
7) Parim müügistrateegia MF seas – Põlva gümnaasiumi HEPU, juhendaja Kaia Tamm
8) Suurim läbimüük MF seas – Värska gümnaasiumi Seto Kuku, juhendaja Helen Kudre
9) Parim väljapanek ÕF seas – Värska gümnaasiumi PuuLuu, juhendaja Maret Vabarna
10) Parim toode ÕF seas – Pärnu ühisgümnaasiumi KEMIHAKA, juhendaja Mari Suurväli
11) Parim teenus ÕF seas – Kohila gümnaasiumi DeJavu, juhendaja Margot Sarv
12) Parim müügistrateegia ÕF seas – Tallinna 21. kooli SNAEKK, juhendaja Epp Vodja
13) Uudseim toode ÕF seas – Pärnu ühisgümnaasiumi KEMIHAKA, juhendaja Mari Suurväli
14) Suurim läbimüük ÕF seas – Pärnu ühisgümnaasiumi RoosMõmmid, juhendaja Mari Suurväli
15) Tori vallavalitsuse auhind – Sindi gümnaasiumi R.A.M., juhendaja Eneli Arusaar
16) Pärnu Keskuse auhind – Kohila gümnaasiumi Puit-Est, juhendaja Margot Sarv
17) SAPA auhind – Pärnu ühisgümnaasiumi SILI, juhendaja Mari Suurväli
18) SAPA auhind – Pärnu ühisgümnaasiumi TRIPLIX, juhendaja Mari Suurväli
19) SAPA auhind – Pärnu ühisgümnaasiumi KEMIHAKA, juhendaja Mari Suurväli
Suurväli sõnul on õpilaste ettevõtlus võimalus oma ettevõtlikkuse arendamiseks. Juhendajate ülesandeks on noorte julgustamine loovale ja arukale tegutsemisele.
19. korda toimunud õpilaslaata “Pärnumaa jõulud” toetasid Pärnu linnavalitsus, POL, SAPA, Swedbank AS, Infotark AS, Eesti kaubandus- ja tööstuskoja Pärnu osakond, OÜ Kappak, Estonia medical Spa & Hotel, Teater Endla, Freespeed OÜ, Tea-Mai Lippu, TU Pärnu kolledž, OÜ Tava.
Urmas Saard