Tartu linnatänav. Foto: Urmas Saard / Külauudised
Tulevast aastast kehtib Eestis mootorsõidukimaks, mida peavad tasuma kõik sõidukiomanikud. Maksukohustus tekib nii sõiduautode, kaubikute, mootorrataste, maastikusõidukite kui ka traktorite pealt. Ekspert selgitab, mida uue maksu kohta teadma peab.
“Mootorsõidukimaks ehk rahvakeeli automaks hakkab koosnema kahest osast,” selgitab Elke Tallinna tegevjuht Raido Rosenfeld (pildil).
“Aastamaksust, mida kogub Maksu- ja Tolliamet ning registreerimistasust, mis tuleb tasuda Transpordiametile. Aastamaksu hakkab sõidukiomanik tasuma alates 2025. aastast igal aastal oma sõidukitelt, mis on liiklusregistris registreeritud,” jätkab Rosenfeld.
Mootorsõidukimaks koosneb neljast osast
Sõiduautode ja kaubikute mootorsõidukimaksu määr koosneb baasosast, CO2 komponendist, täismassist ning sõltub ka sõiduki vanusest. Aastamaksul on sõiduauto ja kaubiku baasosa 50 eurot. Viie aasta vanustel autodel hakkab vanusekordaja maksu suurust vähendama.
“Seega näiteks tuleb diiselmootoriga Volkswagen Passati eest, mille vanus on 10 aastat, hakata maksma 167 eurot aastamaksu. Sõiduki registreerimistasu oleks 532 eurot. Sama vana ja täishübriidse Toyota Aurise eest tuleb tasuda miinimummäära ehk 50 euro suurust aastamaksu ning masina registreerimistasu oleks 263 eurot. Seega võiks uus automaks soodustada keskkonnasõbralikumate autode lisandumist tänavatele. Võrdluseks, uue hübriidse Toyota RAV4 aastamaks oleks aga 174 eurot ning registreerimistasu 880 eurot,” toob Rosenfeld välja.
Registreerimismaks peab olema tasutud enne uue sõiduki dokumentide väljastamist
Maksu osaks olev registreerimistasu koosneb sõiduauto ehk M1 kategooria sõiduki puhul baaosast, mille suurus on 150 eurot, CO2 eriheite osast ning massiosast, mille arvestus on iga sõiduki puhul individuaalne. Kaubikute puhul on baasosa suurus 300 eurot.
Registreerimismaks peab olema tasutud enne sõiduki dokumentide väljastamist. Kui uus sõiduk soetatakse esindusest, on automüüja riigile kliendi nimel registreerimismaksu juba tasunud. “Seetõttu ei pea klient registreerimismaksu enam transpordiametile tasuma vaid saab seda teha esinduses. Kuidas tehniliselt hakkab tasu arvel kajastuma, ei ole veel paigas, kuna see sõltub sellest, kas klient ostab sõiduki liisingusse või mitte,” sõnas Elke Tallinna juht, kelle sõnul lisandub lähiajal kõikide automudelite hinnainfo juurde ka registreerimis- ja aastamaksu info.
Registreerimistasu mõjutab tulevasi ostuotsuseid
“Mootorsõidukimaksu osaks olevat registreerimistasu tuleb tasuda sõidukite liiklusregistrisse registreerimise eel, st registreerimiskande eelduseks on makstud registreerimistasu, mille eesmärk on mõjutada tulevasi auto ostuotsuseid. Oluline nüanss on, et registreerimistasu valemis on CO2 osakaal suurem võrreldes aastamaksuga, et soodustada vähemsaastavate sõidukite ostmist. Registreerimistasu suurust hakkab mõjutama ka sõiduki vanus,” rääkis Rosenfeld.
Ta toob välja, et vanusevähendust rakendatakse lineaarselt igal aastal kuni mootorsõiduki esmase registreerimise kuupäevast möödub 15 aastat, pärast mida on vanusekoefitsient 0,20. Näiteks uue Toyota Corolla eest tuleb täna maksta 800 eurot registreerimistasu, kui 10 aasta möödudes on sama sõiduki registreerimistasu juba 535 eurot.
“Registreerimistasu tuleb maksta ka Eesti liiklusregistris juba registreeritud sõidukite esimesel omanikuvahetusel, eeldusel, et selle sõiduki eest pole varem registreerimistasu makstud. Registreerimistasu määrad tõusevad seaduse järgi 2028. ja 2031. aastast,” sõnas automüüja.
Kasutatud auto ostul tasub kontrollida, kas maks on tasutud
Mootorsõidukimaksu seadus jõustub 1. jaanuaril 2025 ning selle kuupäeva seisuga liiklusregistris esmakordselt registreeritud sõidukite eest tuleb tasuda maksust vähemalt pool 15. juuniks ja teine osa 15. detsembriks. Maksu saab tasuda ka korraga juunikuus märgitud kuupäevaks.
Maksustamisperioodi kestel kuni 30. septembrini registreeritud mootorsõidukite eest tuleb mootorsõidukimaks tasuda vähemalt 15. detsembriks. Maksustamisperioodi kestel pärast 30. septembrit esmakordselt registreeritud mootorsõiduki eest tuleb maks tasuda vähemalt järgmise aasta 15. juuniks.
“Maksu- ja Tolliamet saadab maksuteate inimesele, kes on liiklusregistri andmetel 1. jaanuari seisuga sõiduki omanik või vastutav kasutaja. Seega tuleks auto ostumüügitehingu vältel ka selgeks teha, kas automaks on tasutud või tasub selle uus omanik. Seaduse järgi saadetakse maksuteade 1. jaanuari andmete põhjal auto omanikule või rentnikule. Kui müüa oma sõiduk 2. jaanuaril, võib maksuteade tulla üllatusena sõiduki eelmisele omanikule,” rääkis Rosenfeld.
Allikas: Optimist Public