Paljud kasutatud autod imporditakse ühest riigist teise, et rahuldada kohalikku nõudlust sõidukite järele. Saksamaa, Prantsusmaa, Belgia ja Itaalia on Euroopa suurimad kasutatud autode eksportijad, kes varustavad ülejäänud kontinenti kasutatud sõidukitega. Loetletud riikide autod ei ole sealjuures siiski ilma vigadeta.
Autoandmetega tegeleva ettevõtte carVerticali viimasest uuringust selgus, et paljud Eestisse imporditud sõidukid on tagasikeritud läbisõidu ja varasemate kahjustustega.
Paljudel imporditud Saksa autodel on kahtlane ajalugu
carVertical analüüsis platvormi kasutajate poolt 2023. aastal soetatud auto ajaloo aruandeid ja tõi välja need, mille ajaloo andmed pärinevad teistest riikidest. 31,5% kõigist carVerticali poolt kontrollitud imporditud autodest eelmisel aastal olid Eestisse toodud Saksamaalt, 16,3% Rootsist, 12,4% Leedust, 10,1% Lätist ja 9,6% Prantsusmaalt.
Kui kolmandik sõidukitest saabus Eestisse Saksamaalt, siis 3,4% neist olid tagasikeritud läbisõiduga ja 22,8% varem kahjustatud. Rootsist pärit autodest 10%-l oli läbisõitu muudetud ja 16,5%-l olid väiksemad või suuremad kahjustused. Kõige rohkem kahjustusi oli Leedust ja Lätist imporditud autodel – vastavalt 57,6% ja 58,4%. Ka tagasikerimiste olukord Baltimaades ei ole kiita – 8,3% Leedust ja 12,9% Lätist pärit sõidukitest oli võltsitud läbisõiduga.
„Saksamaa on Euroopa suurim kasutatud autode eksportija. Kuna riigil on hea maanteeinfrastruktuur, ekspordib see palju suure läbisõiduga diiselmootoriga ja luksusautosid. Samuti usutakse, et sakslased pööravad rohkem tähelepanu auto hooldamisele ja omamisele. Kui aga kasutatud sõidukid liiguvad välisriikide omanikele, võib osa teavet, nagu hooldusajalugu või isegi läbisõit, olla muudetud ja see suurendab riski,“ ütleb autoekspert ja carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.
Mõnikord ei pruugi ostjad olla teadlikud, et nad ostavad imporditud autot
Ostjad võivad saada imporditud auto, valides oma eelistatud mudeli välismaiste kuulutuste veebilehelt ja ostes selle kas otse või imporditeenustele spetsialiseerunud ettevõtte kaudu. Sel viisil hoolitseb ettevõte kõikide dokumentide eest ja toimetab auto otse ostja ukse taha.
Teine võimalus on osta Eestis auto, mis ei ole veel kodumaisel turul registreeritud. Sellisel juhul peab ostja ise sõiduki registreerima ja tehnoülevaatuse läbima.
„On ka kolmas ja kõige riskantsem võimalus. Ostja võib täiesti märkamata jätta, et auto on Eestisse imporditud, sest see on juba registreeritud ja müüdud kui sõidukina, millel ei ole välisriigi ajalugu. Mõnikord ei teavita müüjad ostjaid sõiduki minevikust,“ selgitab Buzelis.
Kuigi imporditud autode suur valik võib ahvatleda kasutatud autode ostjaid tegema spontaanset otsust, on siiski äärmiselt oluline kontrollida sõiduki ajalugu, et vältida kuu aega hiljem ilmnevaid ebameeldivaid üllatusi.
Allikas: carVertical