„Vaidlused Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) ja Ühistranspordikeskustega (ÜTK) venisid kriitiliselt pikaks, läinud aasta kolmandas kvartalis seisime silmitsi juba maksejõuetuse väljavaatega“, tunnistab AS SEBE juht Üllar Kaljuste.
Üle 30 aasta Eesti ühistranspordi valdkonnas tegutsenud bussiettevõte siiski pankrotti ei läinud, enne aasta lõppu õnnestus MKM-iga kokkuleppele jõuda. Põhjendatud nõuded osaliselt kompenseeriti ja ATL lepingutes, kus tellijaks riik, said teenuse maksumuse indekseerimise alused muudetud vedajate kuludele kiiremini katet andvaks. „Kuigi ettevõte peab sellest hoolimata 2022. majandusaastal arvestatava kahjumi sisse võtma, on perspektiivid nüüd edasise osas hoopis helgemad – aasta viimases kvartalis jõudsime juba plusspoolele“, lisab Kaljuste.
Avaliku liiniveo teenindamise lepingute (ATL) alusel teostatav ühistransport on Eestis suures mahus gaasibussidel põhinev. 2021.a. lõpus alanud drastiline gaasi hinna ja ka diiselkütuse hinna ettenägematu kasv lõi erakorralise olukorra, kus maakonnaliine ning kohalikke vedusid opereerivaid bussiettevõtteid ähvardas maksejõuetus ja Eesti ühistranspordisüsteem tervikuna tüüris krahhi suunas. Senine kohtupraktika ja Euroopa Komisjoni vastavad suunised ütlevad, et kui leping täitja tegevusest sõltumatutel asjaoludel ei taga ATL-iga pandud avaliku teenindamise kohustuse täitmisega seotud kuludele katet, peab pädev asutus (tellija) muutma lepingut. AS-il SEBE tuli sellest hoolimata erakorralist kütuse kallinemist katta oma vahenditest lausa aasta jagu.
„Lepingud uuendatud indekseerimispõhimõtetega võimaldavad nüüd keskenduda oma põhitegevusele – toimiva ja usaldusväärse ühistranspordi teenuse pakkumisele, mitte võitlusele ellujäämise nimel,“ on Üllar Kaljuste asjade arenguga rahul.
Siiski, päris võidetuks seda lahingut veel pidada ei saa – Pärnu linn jättis ainsana kohalikest omavalitsustest kogu erakorralistest oludest tingitud kahjumi ettevõtja kanda, õigustatud nõuet (ca 700 tuhande euro ulatuses), mida kõik ülejäänud omavalitsused vedajatele hüvitasid, Pärnu linnavalitsus katma ei nõustunud. See vaidlus lahendatakse kohtus.
1. detsembrist möödunud aastal alustas AS SEBE Harjumaa avalike bussiliinide teenindamist Rae, Kiili, Saku ja Saue vallas. Tegemist on esimese korraga Eestis, kus avalikel bussiliinidel asendatakse suures mahus fossiilne kütus mittefossiilse Neste MY diislikütusega (toodetud 100% taastuvast toorainest, nagu toiduainetööstuse jäätmed ja jäägid).
SEBE Harjumaa edelasuuna vedude 2023. aasta planeeritud liinimaht on 1,6 miljonit kilomeetrit, selle kilometraaži juures on aastane kütusevajadus ca 600 000 liitrit. Tavalise diislikütuse puhul on selle kütusekoguse tarbimise elutsükli süsinikuheide 91169 kg, Neste MY taastuvkütuse kasutamisel 9117 kg aastas.
KU päevatoimetaja