Eesti tõestas taas oma taset rahvusvahelises muusikamaailmas. Kunstiühingu Danubia Talents korraldatud rahvusvahelisel veebimuusikakonkursil „Wiener Klassiker” saavutas oma vanuseklassi kalaverimängus kolmanda koha Karina Agnes Raudkats, kes võrsunud Tabiverest ja õpib praegu Tartus Poska gümnaasiumis ning Heino Elleri nimelises muusikakoolis. Raudkatsi sõnul sai klassikalise muusika areng alguse Viini klassikute loomingust.
Milliseks tähiseks on veebimuusikakonkursi “Wiener Klassiker” kolmas koht teie klaverimängija teel?
Alati on tore saada tunnustatud ja teada, et minu esitus on jõudnud ka Eesti piiridest väljapoole. Konkursside puhul ei ole minu jaoks üldse tähtis punktisumma või koht, vaid võimalus oma raske töö vilju lõpuks kuulajaskonnaga jagada.
Millal selgus, et saate konkursil osaleda, kas eelnevalt oli Eestis eelkonkurss?
Tegelikult tulenes otsus oma video sinna saata sellest, et kolme kooli konkursi (Otsa kool, muusikakeskkool ja Elleri kool) jaoks salvestasime video ja kuna see oli meil saadetud kolme kooli konkursile, kus sain II preemia, siis mu õpetaja Jaan Kapp leidis “Wiener Klassiker” konkursi ja mõtlesime, et video olemasolul võiks selle ka sinna saata.
Arvatavasti oli algselt plaanis sõit Ungarisse Budabesti, kuid koroonaviirus rikkus selle võimaluse ära. Kuivõrd veebikonkurss võimaldas erinevate maade noorte pillimängu võrrelda ja hinnata?
Ei olnud plaanis, osalesimegi vaid video olemasolu pärast 🙂 Budapesti konkursi kohta ma väga midagi ei tea ja teiste võistlejate videoid nähtaval ei ole. Seega ei oska hinnangut anda. Küll aga tean et kolme kooli konkursil oli osalejate arv, selle kohta, et toimus videosalvestiste teel, väga suur ja Eesti noored andekad pianistid said jagada omandatud repertuaari.
Millise muusikapalaga konkursil esinesite? Millist nõu teie õppejõud enne etteastet andis?
Esitasin Ludwig van Beethoveni sonaati nr. 4 Es-duur op. 7 I osa ning Ferenc Liszti “Petrarca sonetti nr. 104” E-duur. Minu õpetaja on Jaan Kapp ja temaga oleme sügisest saadik neid teoseid lihvinud ja arendanud.
Millise emotsiooni annab teile Viini klassikute muusika?
Kuigi ise eelistan pigem romantismiajastu heliloojaid (Chopin, Liszt), hindan siiski ka Viini klassikute väärikust ja struktureeritust, mis on aluse pannud edasisele klassikalise muusika arengule.
Millistes väliriikides toimunud konkurssidel olete veel esinenud?
Olen osalenud mitu korda konkurssidel Lätis ja Leedus, sealt olen saanud diplomilisi äramärkimisi ja kord vist ka kolmanda koha.
Õpite Tartus Poska gümnaasiumis. Kuidas suhtutakse seal teie klaverimängu huvisse? Kui sageli on tulnud musitseerida koolisündmustel?
Poska gümnaasiumi poolt on muidugi suurim toetus nende ühisõppekava, mille tõttu on klaverimänguga tegelemine üldse võimalik. Koolisündmustel ma veel ei ole esinenud, pole hetkel olnud sobivat üritust ja samas ka ise suure koormuse tõttu hoidun lisakohustustest, mis nõuaksid lisarepertuaari omandamist.
Kuidas üldse teie muusikahuvi alguse sai?
Esimene kokkupuude muusikaga tuli läbi tantsu. Sealt kujunes rütmitunnetus ja üldisem muusikaline taju, hiljem lisandus Tabivere tantsustuudiole ka laulustuudio ning see omakorda äratas minus huvi. Suurim tõuge klaveri suunas tuli ilmselt asjaolust, et paljud mu sõbrad õppisid mingit instrumenti ja seega mõtlesin, et võiksin ju ka. Sealt alates tuli kõik sujuvalt ja Ellerisse minek oli loogiline jätk.
Millised plaanid on seoses muusikaga tulevikus?
Ilmselt piirdun kutsetunnistust saades muusikaalase haridusega Elleris. Praegu ei ole plaanis muusikaalast kõrgharidust omandama minna, aga eks näis, mis tulevik toob 🙂 Ilmselt lähen ülikooli õppima midagi huvipakkuvamat, aga muusikaga tegeleksin edasi hobikorras.
Jaan Lukas