Äsja avaldatud Ecommerce Europe uuring näitas, et e-poed on küll jätkuvalt üle Euroopa avatud, kuid mitmed riigid seisavad silmitsi tarneprobleemidega. Finestmedia e-kaubanduse ekspert Martin Lond ütleb, et Eesti valitsus peaks omalt poolt kõik võimaliku tegema, et posti- ja kullerteenuseid siin töökorras hoida.
[pullquote]Kullerfirmad saavad tööd pakkuda inimestele, kes on täna näiteks kinode või hotellide sulgemise tõttu teenistuseta jäänud[/pullquote]Ecommerce Europe tegi oma liikmete seas uuringu, mille eesmärk oli selgitada välja, kuidas on COVID-19 mõjutanud e-kaubanduse toimimist 13 Euroopa riigis: Austrias, Belgias, Tšehhis, Taanis, Prantsusmaal, Saksamaal, Kreekas, Itaalias, Hollandis, Norras, Hispaanias, Rootsis ja Šveitsis.
Enamik neist riikidest on täna osalises või täielikus karantiinis ning paljudes on inimeste liikumisele seatud piiranguid. Üheksas riigis on suletud kõik füüsilised poed, kus müüdavad esmatarbekaubad ei ole kriitiliselt vajalikud. Oma tegevusega saavad jätkata kõigi riikide e-poed, kuid 60% vastanutest tunnistas, et esineb probleeme tarnetega.
„Füüsiliste poodide sulgemisel on kaubandus tugevalt liikunud online-kanalitesse – 78% vastanutest ütlesid, et poed, mis varem müüsid vaid füüsilises poes, on nüüd avanud oma e-kanalid. See omakorda tähendab suurt töökoormuse kasvu ka tarnepartneritele,“ kommenteeris Lond.
Tarneprobleemide taga on nii takistused kolmandatest riikidest importimisega kui ka tootmisvõimsuse vähenemine ja teatud tootegruppide puudujäägid. Ülekoormatud kullerid kipuvad hilinema, mis omakorda tekitab pahameelt tarbijates. „Kui tootmisvõimekust me mõjutada ei saa, siis tarneprobleemide lahendamisel võiks abi olla tööjõu suurendamisest. Kullerfirmad saavad tööd pakkuda inimestele, kes on täna näiteks kinode või hotellide sulgemise tõttu teenistuseta jäänud,“ sõnas Lond.
Kõigis uuringus osalenud riikides peale Taani peetakse pakkide tarnimise teenuseid elutähtsateks. Hispaanias ja Itaalias, kus viirus on teinud kõige laastavamat tööd, on pakiautomaatide kasutamine lubatud vaid elutähtsate toodete transpordiks. Neljas riigis (Hispaanias, Itaalias, Prantsusmaal ja Belgias) on valitsused turvaliseks pakkide transpordiks kehtestanud selged juhised.
„Teiste riikide tegevust jälgides loodan, et Eestis mõistetakse, et posti- ja kullerteenused on rahvusliku tähtsusega infrastruktuur, mis hoiab paljusid teenuseid käigus ning aitab meil raskest ajast üle saada. Otseloomulikult on oluline järgida kõiki ohutus- ja sanitaarnõudeid ning selle tagamiseks on abi selgetest juhistest, mida ettevõtted täitma peavad,“ kommenteeris Lond.
KU päevatoimetaja