Laupäeva hilisõhtul lõppes Võrumaal Sänna Kultuurimõisas VI Soome-ugri filmifestival FUFF, kus parimaks filmiks valiti karjala režissööri Maria Valeeva animafilm „Reis Pudozhist Pariisi“, lisaks võtsid fimitegijad festivali raames üles neli uut lühifilmi.
[pullquote]50 meetri läbimise jooksul võisid sattuda multifilmi hääli tegema, tsirkusesse žöngleerima või siis hoopis keraamikat tegema[/pullquote]FUFFi filmiprogramm on iga aastaga tugevamaks läinud, tänavu linastus üle 57 lühifilmi soome-ugri väikerahvastelt, FUFFi külastas nelja päeva jooksul ligikaudu 250 inimest. Väga populaarseks osutus lastetelk, kus meisterdati-vooliti-maaliti ning mõistagi õpitoad – eksperimaatlfilm, eksperimentaalmuusika, animatsioon, koomiksite valmistamine ning analoogfilmi võimaluste katsetamine.
Lisaks parima filmi auhinnale tunnustati FUFFil veel nelja linateost. Parima rezisööritöö preemia läks seekord Moskvast pärit Nadezda Stepanova filmile „Kukulind“ („Cuckoo bird“), kus žürii eesotsas ungari režissööri ja stenaristi Daniel Erdelyiga tõstis esile väikerahvaste teema head kajastamist pulmade kontekstis.
Parima operaatoritöö auhind läks Eduard Bulgari filmile „Üks meie hulgast“ (One of us). See räägib ilusas kinokeeles erinevate inimeste saatusest ning žürii tõstis esile, et siin juhitakse tähelepanu olulistele aspektidele oma väikerahva juures.
Erilist äramärkimist huvitava kunstilise lähenemise eest leidsid veel kaks filmi – handi Olga Kravchenko linateos „Vanaema ja lapselaps“ (Grandmother and grandson) ning mari rahvusest Alena Ivanova film „Õõnestades puutüvest paati“ (Making a dugout boat). Esimene neist räägib, kuidas arglikust orvust poisist arenes vapper kütt ning teises kujutatakse protsessi, kuidas puutüvest vormub kanuu-laadne paat.
Kaks aastat tagasi FUFFil spontaanselt alguse saanud animanurgake on tänaseks arenenud korralikuks töötoaks, mida juhendasid tuntud animaatorid Helen Unt, Anu-Laura Tuttelberg ja Fancesco Rosso. Lihtsate vahenditega valmis mitu korralikku animafilmi, mida lõpugalal näidati ning õhinas liigutasid neil päevail fotoka ees esemeid nii lapsed kui täiskasvanud. Ühed FUFFi kõige põnevamad töötoad olid kindlasti juba teist aastat toimunud eksperimentaalfilmi töötuba ning esmakordne analoogfilmi töötuba. Eksperimentaalfilmi töötoa üks huvitavamaid teoseid oli Eesti-India ühistöö, Anna Hintsi ja Tushar Prakashi intiimne ja isiklik lähenemine kultuuridevahelisele erinevusele ja keelebarjäärile filmis „Untitled“. Töötubasid juhendas kogenud eksperimenteerija filmis ja psühhodraamaekspert Peter Kalusz.
Mõistagi ei puudunud programmist ka FUFFi kõige staažikam, stsenaristika töötuba, mida juhendas juba kuuendat aastat Daniel Erdelyi ja mille raames valmis samuti mitu lühifilmi. Sänna kultuurimõisa rahvas võõrustab FUFFi juba teist aastat ning kiidab, et sel aastal kulges üritus eriti kenas vabas ja loomingulises õhkkonnas. „50 meetri läbimise jooksul võisid sattuda multifilmi hääli tegema, tsirkusesse žöngleerima või siis hoopis keraamikat tegema,“ räägib mõisaperemees Hendrik Noor. Tema kaas Kadi Noor lisab: „Festival oli väga loominguline ning seda iseloomustabki minu jaoks selline mõnusas rahus kulgemine.“ FUFFi patroon on soome-ugri kultuuri hoidja kirjanik Kauksi Ülle, kes festivali avamisel koos Evar Riitsaarega ka meeleoluka kontserdi andis. Lisaks neile esines avamisel Otto Eskelinen.
Lisaks astusid FUFFil üles ka Mari Kalkun kammerliku kontserdiga mõisasaalis, Anna Hints ja Anne Türnpu regilaludega lõkke ääres ning Kristel Mägedi festivali lõpuõhtul kolmel erineval pillil oma mõtlemapanevate sõnadega laule esitades. Lõpugalal astus üles improvisatsiooniline pudeliorkester, kus Otto Eskelineni töötoas osalenud esitasid kolme päevaga kokku pandud kava.
Festivali korraldavad soome-ugri filmifond SUFF ja Nisi Masa Estonia.
Eva Kübar
FUFFi meediasuhete juht