Paide kuuenda Arvamusfestivali esimese päeva kultuurikava sisustasid Olmeulmade truppi kuuluvad Arolin Raudva, Age Linkmann, Maarja Tõnisson ja Raho Aadla, kelle endi sõnul liiguti tugeva kehalise fookusega nii argisemaid kui kunstilise võimenduse ja abstraktsiooni tasandeid mööda.
[pullquote]Noormeest võis märgata ka aknaavas, samuti seina ja ahju vahelises kitsikuses.[/pullquote]Sellise kirjeldusega tantsust lugesin alles pärast etenduse nägemist. Tunnistan, et ega see ja ka mitte järgnev näoraamatust leitud selgitav tekst poleks ilmselt minus huvi ärgitanud. Pealegi polnud väheteadliku kultuurihuvilisena varem nimetatud nelikust midagi kuulnud. Arvamusfestivali teatmiku kultruuriprogrammi napisõnalisest teatest sain eelnevalt teada üksnes tantsulavastuse toimumisest ja sündmuse asukohast. Linna kaardi järgi orienteerudes kandsid jalad kaunis asukohas paikneva punastest tellistest laotud historistliku stiiliga kahekorruselise hoone juurde, mille kujuteldavat ilu varjas tänava äärne kõrghaljastus. Majja sisenemine valmistas samaaegselt nii uudishimu kui ka pettumust, mida räämas ja kooruva värvikihiga ruumid tekitasid. Mõnigi tükike värvist kooruval seinal oli selle rõhutamiseks koguni eeskujulikult raamitud ja varustatud sildiga.
1910. aastal Paide linnapea O. Brasche ja kiriku eestseisja V. Stackelbergi eestvõttel avatud ning Saksa Kooliseltsi poolt ülal peetud Saksa Tütarlaste Eragümnaasium on juba ammugi unustuse hõlma kadunud, hoone omanikud korduvalt vahetunud ja praegune hool muinsusväärtusliku maja vastu olematu. Kuid peamine tähelepanu keskendus siiski ootusele näha tantsuetendust, et saada paljude arvamuste pöörises väheldast meelelahutuslikku vaheldust.
„Olmeulmad: Koosolek” ei toimunudki ainult ühes ruumis nagu hiljem loetu põhjal võinuks etendust nägemata arvata. Liikumine leidis aset teise korruse viies ruumis ja üksikul juhul kandus koguni trepikotta. Ega sellist laialipudenemist vaatajatel kerge jälgida polnud, kui tahtmine oli kõike märgata. Tegelikult asi siiski nii hull ei olnud, sest põhitegevus toimus ikkagi täielikus koosolemises. Pealegi niisuguses koosolemises, kus paljudel pikkadel hetkedel ei mahtunud neliku vahele isegi mitte paberileht. Sellises koosolemises suudeti liikuda, tegelikult küll üliaeglaselt pöörelda, ühest ruumist teise ja tagasi ning üsna vähese eraldumisega liikuda koguni kõrgele lae alla ja tulla tervetena põrandale tagasi. Aga see kõik oli vaatluse teise osas, mis jäi nähtavasti kõige elamuslikumalt meelde.
[pullquote]Paaril korral väljus üks neidudest trepikotta, et proovida täiest suust ja rinnast kõlavat lauluhäält.[/pullquote]Kuid elamusi oli algusest lõpuni teisigi. Korduvalt kaasati etendusse ka vaatajaid, keda jagus piisaval hulgal. Neid haarati ootamatult käevangu ja läheneti nõnda, et vaatajal puudus võimalus seinast kaugemale taganeda. Mõnel juhul liibuti ise vastu seina nagu otsitaks ekstaasi jahedalt krohvipinnalt. Seletamatuid tundeid väljendasid noored ka tellingu pulkadel kõrgemale tõustes õõtsudes ja hõõrudes. Päris harjumuspäraseid tantsusamme võis märgata tühiselt vähe. Seda tegi vist ainsana Raho Aadla. Noormeest võis märgata ka aknaavas, samuti seina ja ahju vahelises kitsikuses. Temast tagapool peitis ennast tütarlaps ahta tühimiku lõpus. Paaril korral väljus üks neidudest trepikotta, et proovida täiest suust ja rinnast kõlavat lauluhäält. Lilleseadete taga pingutati näolihaste abil erinevaid miimikaid ja väljendati emotsioone. Jätkus aega ka täielikuks liikumatuseks, et kuulata linnulaulu ja stsenaariumisse kirjutamata viisil näha üht pildiraami vaatajale kaela langemas.
„Tähelepanu on suunatud detailist võimendatud ulma, mis avaldub etendajate liikumises, mis muutub kõnekaks dialoogis ruumi ja publikuga,” kirjutatakse Facebooki lehel. „“Olmeulmad: Koosolek ” on spetsiaalselt Arvamusfestivali jaoks loodud performatiivne situatisoon. Inspiratsiooniks on olmetemaatika ja selle rütmilisus,” saab täiendavalt lugeda. Küsimusele, kes on nende neliku juhendaja, vastas Arolin Raudva, et nemad kõik ühiselt ja võrdväärselt.
Etendus lõppes tellingul lae all kätest kinni hoides samal viisil nagu suure saali põrandal alustati. Rahvas plaksutas pikalt ja toetavalt.
Urmas Saard