Noorteühing Eesti 4H klubi Kärmed Tootsikad külastasid täna õhtupoolikul Sindi mudelspordi keskust, kus neljanda kuni kaheteistkümnenda klassi õpilased proovisid tulla toime juhtrajal sõitvate automudelite juhtimisega.
Eesti 4H klubi Kärmed Tootsikad juhendaja ja ühtlasi Pärnumaa piirkonnajuht Inga Raudsepp ütles, et Tootsis osaleb klubi tegevuses 66 noort. Klubi tegutseb juba kaheteistkümnendat aastat. Varajasem hea koostöö Eesti 4H Sindila klubiga, mida juhendab Helle Vent, on loonud noortele suurepärase võimaluse ka selleks, mida väikeses Tootsi alevis ei ole. Tegelikult on Sindi automudelismi juhtrada üks vähestest Eestis ja pealegi parimaid kogu Baltikumis, kuhu tulevad ka päris tõsised tehnikasportlased väga meelsasti.
MTÜ Sindi Mudelispordi ja Sindi ANK-i tehnikaringi juhendaja Johannes Mets rääkis, et sellel rajal on peetud korduvalt lisaks riigisisestele võistlustele ka mitmesuguseid rahvusvahelisi suurvõistluseid, tunamullu suvel toimusid Sindi rajal koguni Põhja-Euroopa meistrivõistlused. „2012. a augustis avati siin Baltimaade parim juhtrada ja kohe peeti kahepäevane autode juhtrajasõidu Balti karika etapp, mille käigus sõideti kolmes võistlusklassis: PR-24, ES-32, ES-24. Muidugi osalesid teiste võistlejate hulgas juba siis ka Sindi automudelistid,“ meenutas Mets. Ka juhendaja lapselaps Karmen Mets on üks parimaid võistlejaid. Sindis on automudelismi harrastatud üle 40 aasta. Ligemale viimased 15 aastat on Sindi juhtraja mudelautode tehnikaringi juhendanud mehaanikainseneri haridusega Johannes Mets, kelle edukat südikust on väärtustatud Sindi Aastainimese tiitliga. Seda viimast muidugi mees ise ei rääkinud.
Tehniliste tingimuste parandamine sai teoks Eesti-Läti programmi raames, mida rahastati Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse vahendusel Euroopa regionaalfondi vahenditest. „2011. a septembris allkirjastasid Lätis Limbaži linnapea Aigars Legazdinš ja Sindi linnapea Marko Šorin ühisprojekti lepingu, mis pani aluse edaspidisele koostööle mõlemasse linna juhtradade ehitamiseks, samuti automudelismi ühislaagritele,“ jätkas innukas mudelspordi juhendaja.
„Juhtraja maksumus oli 33 970 €. Rada valmis Läti firma IK AM Trase töötaja Jânis Rage-Ragis’e projekteerimise ja ehitamise tulemusena. Jânis Rage-Ragis on ise automudelismis tippsportlane, kes saavutanud maailmameistrivõistlustel kõrgeid kohti ja pidevalt võistelnud ka Sindi rajal.“
Pärast üldist tutvustust asetas Johannes Mets 4 mudelit stardirajale, jagades nõnda tosin noort kolme vahetusse. Need, kes parajasti ei sõitnud, paigutati raja ääres erinevatesse kohtadesse, kus peamiselt kipuvad autod rajalt välja sõitma. Mingist erilisest võistlusest ei saanud juttugi olla, sest tähtis oli rajal püsimine, mitte kurvides põrandale lendamine. Paraku tuli tugevaid põrkeid ja kõrgeid õhulende üsna palju ette. Eriti tormakad olid poisid. Neiud olid seevastu palju tasasemad ja väiksemaid ohte tekitanud. Hasarti läksid aga enam vähem ühtemoodi kõik, kellel õnnestus juhtraja pulti käes hoida. Kilkeid ja valjult kõlavaid karjeid oli üksjagu.
Viimati käisid Kärmed Tootsikad Sindi juhtrada proovimas umbes poolteist aastat tagasi.
Urmas Saard