HIINA ELEKTRIAUTODE POPULAARSUS KASVAB KOGU EUROOPAS. KUIDAS MÕJUTAB SEE KASUTATUD AUTODE TURGU?


Elektriliste linnamaasturite MG MARVEL R ja MG4 XPOWER koopia. Foto: carVertical

Kuigi Hiina autod võivad tunduda veidi eksootilisena, on need paljudes Euroopa riikides juba laialt levinud. Samas ei tea suurem enamus veel Hiina tootjatest kuigi palju, mistõttu on nende sõidukite kohta levinud mitmesuguseid müüte.

Autoandmetega tegeleva ettevõtte carVerticali autoekspert Matas Buzelise sõnul mõjutab Hiina elektrisõidukite järsk levik ka kasutatud autode turgu. Kas Hiinas toodetud kasutatud elektriautod ikka leiavad omale uued omanikud?

Hiina autod võivad mõjutada elektrisõidukite taskukohasust

Kuna elektriautod on kallimad kui diisel- ja bensiiniautod, pakuvad Hiina elektriautode tootjad Euroopas taskukohasemat alternatiivi. Financial Times’i andmetel tõusis Hiina kaubamärkide elektriautode turuosa 2023. aastal 8%ni. Eksperdid ennustavad aga, et 2027. aastaks moodustavad Hiina elektriautod lausa viiendiku ELi elektriautode turust.

Elektrisõidukite hind ei ole peamine põhjus, mis hoiab autojuhte elektriautodest eemale. Euroopa riikides on laadimisinfrastruktuur alles arenemisjärgus, mille tõttu peavad autojuhid elektriautode omamist ebamugavaks.

Buzelise sõnul maksavad Hiina uued elektriautod vähem, seni kuni neil on märkimisväärne turuosa. Euroopa tootjad uurivad aga juba praegu võimalusi, kuidas Hiina ettevõtetega konkureerida, arutades koostöövõimalusi isegi konkureerivate ettevõtete vahel.


Konkurents on võimalik, kuid ainult samade reeglite ja eeskirjade alusel

Euroopa Komisjoni otsus kehtestada Hiina sõidukitele kõrgemad impordimaksud muudab Hiina elektriautode tootjate elu raskemaks.

Kuna eurooplased soovivad kaitsta oma tootjaid või sõidukite kokkupanijad, kes ei kasuta ebaõiglaselt inimressursse ega kasuta ulatuslikult ebaõiglaselt hangitud materjale, siis kaalub EL maksu tõstmist 10%-lt 38,1%-le. See muudab oluliselt nende autode taskukohasust. Ameerika Ühendriigid seevastu on maksustanud Hiina autod 100% impordimaksuga.

„Paar Hiina ettevõtet investeerivad juba praegu tootmistehaste ehitamisse Euroopas, et vältida kõrgemaid maksumäärasid. Kuid just nii oleks see pidanudki olema – konkurentsi võrdsustamine on igati õige ja kui Hiina kaubamärgid muutuvad sõidukite tootmisel läbipaistvamaks, siis saavad nad kogu konkurentsi, mida nad tahavad,“ selgitab Matas Buzelis carVerticalist.

Kasutatud elektriautod võivad aja jooksul odavamaks muutuda

Kasvav konkurents elektrisõidukite turul tuleb pikas perspektiivis ostjatele kasuks, sest see peaks langetama ka elektrisõidukite hindu. Autojuhid, kes otsivad soodsamaid autosid, saavad omale lubada elektrisõidukeid, millest nad varem pidid ehk loobuma.

„Hiina odavamate elektriautode levikuga võib kogu Euroopas väheneda nõudlus kasutatud elektriautode järele. Sellest võib piisata, et nende hinnad langeksid,“ selgitab Buzelis.

Samas on Euroopas elektriautode populaarsus, infrastruktuur ja ostujõud erinevad, mistõttu võivad turud Hiina sõidukite sissevoolu suhtes erinevalt reageerida.

Küsitav jääkväärtus ja usaldusväärsus

Enne Hiina elektriauto ostmist on oluline arvestada selle kiire väärtuse langusega. Selliste autode nõudlus kasutatud sõidukite turul võib olla väiksem, mis viib nende hinnad märkimisväärselt alla.

„Kiire amortiseerumine avaldab suurt mõju igakuistele maksetele. Inimestel on vähesed teadmised selliste arengumaade sõidukitest nagu Hiina. Ka nende usaldusväärsus on küsitav. Tundub, et ostjad võivad eelistada täiesti uusi Hiina elektriautosid vähe kasutatud Euroopa alternatiividele. Hiinast pärit kasutatud elektriautodele võib aga olla raske leida uut omanikku,“ jagab Buzelis.


Ka haruldaste sõidukite varuosade piiratud valik võib autojuhtidele probleeme tekitada. Samas ehitavad Hiina autotootjad Euroopas juba praegu tootmistehaseid, mis selle probleemi lahendavad. Pikemas perspektiivis peaks see aga Hiina elektriautode hindu tõstma.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap