Pärnu Kuninga Tänava Põhikool taaselustas rahvusvaheliste projektide hübriidvormis lähetused. 11.-15. novembril toimus Sloveenias Račes Erasmus+ projekti “Our Cultures – Our Treasures” (tõlkes: meie kultuurid – meie varandus) lähetus, mis leidis aset hübriidvormis.
Kui partnerkoolide õpetajad sõitsid Sloveeniasse kohapeale, siis algklasside lapsed, kes on projekti peamine osalejate grupp, võtsid covid-19 pandeemiaga seotud turvalisuse kaalutlustel tegevustest osa virtuaalselt omaenda koolis ja klassiruumis. Ühiseid veebipõhiseid tegevusi ja otselülitusi mõeldi välja igaks päevaks.
Esimene päev algas kohe suure üllatusega kõigi osalejate jaoks: Sloveenia õpilased olid ette valmistanud tervituskontserdi, kus lauldi kõigi partnerkoolide laule originaalkeeles. Kuninga kooli õpetajatele ja õpilastele pakkus suurt rõõmu “Ehitame maja” laul eesti keeles sloveenia laste esituses. Lisaks kuuldi vastuvõtva kooli ettekandeid Sloveenia, Maribori ja Rače kohta.
Veel kanti otseülekandena üle sloveenia laste näidend legendist, kuidas nutikas kingsepp päästis Maribori linna türklaste rünnakust. Lavastuse vaatamisele inglise keele tunnis järgnes kunstitund, kus kõigi kuue partnerkooli lapsed meisterdasid koolis paberist kingi ning disainisid ja kaunistasid neid, lastes oma loomingulisusel lennata.
Videosilla vahendusel saadi osa Sloveenia kooli kultuuripäevast ning rahvamuusika ja -tantsu töötubadest. Eesti õpilastele meeldis väga tantsida virtuaalselt koos nii sloveenia lastega kui ka oma õpetajatega, keda oli tore näha suurelt ekraanilt oma koduklassis. Tantsurõõmu jagus mõlemale poole ekraani.
Üks õpilasi kaasav ülesanne jäi õpetajate kooli tagasitulekut ootama ning viidi ellu lähetusejärgsel nädalal koolis – Sloveenia traditsioonilise hommikusöögi ühine söömine. Hommikusöögiks pakutakse traditsiooniliselt saia või ja meega ning õuna. Sloveenias on juba mitmendat aastat kombeks sügiseti pakkuda riigi kulul igal kolmandal reedel õpilastele traditsioonilist hommikusööki, et väärtustada traditsioone.
Väga suurt rõhku pöörati kohapeal covid-19 ohutusele: näiteks oli külalisõpetajatel küll võimalus näha ka ainetunde, kuid ühes klassiruumis ei lubatud viibida kauem kui 15 minutit ja loomulikult tuli kanda kõigil täiskasvanutel siseruumides maske. Maske kandsid koolimajas lisaks täiskasvanutele ka paljud lapsed juba alates lasteaia vanusest.
Kuna projekti peateemaks on kultuur, siis projektinädala fookuseks oligi kultuur ja selle väärtustamine. Väga suurt koostööd tehti viie päeva jooksul erinevate rahvaansamblite ja kultuurikeskustega. Näiteks avanes osalevatel õpetajatel võimalus külastada 16. sajandist pärinevas Rače lossis asuvat kultuurikeskust, kus toimus meeleolukas kultuuriprogramm, mida olid nautima tulnud ka osalevate õpilaste pered. Pärast kontserti toimus ühine kastanisöömine koos laulu ja tantsuga linnuse hoovil. Küpsetatud kastanid on kohalik traditsiooniline sügisene toit. Kultuurielamusi täis programmi lõpetas Rače kooli töötajate ja partnerkoolide õpetajate ühine õhtusöök, millel osales kohalik linnapea, mis annab taas tunnistust nii oma kultuuri kui kultuurilise mitmekesisuse väärtustamisest.
Õpetajatel avanes võimalus külastada pealinna Ljubljanat. Sealses kindluses külastati nukumuuseumi ning vaadati taas kohalikke lapsi muuseumi töötubades tegutsemas. Ljubljana kindluse vaatetornist avaneb imeline vaade Ljubljanale ja selle ümbrusele. Seal pakutav ekskursioon viib külastajaid reisile läbi Ljubljana ajaloo. Hea õnne korral võib lossis kohata seal juba üle viiesaja aasta elanud muuseumirotti Friderikit. Friderik jälgib teraselt lossis toimuvat teadmisel, et ühel päeval on need sündmused taas inimestele huvipakkuvad, just nagu tema minevikulood võluvad tänaseid külastajaid. Ljubljanas oli linnapildis näha väga palju erinevates õpiprogrammides osalevaid noori. Õppimine koolikeskkonnast väljas on väga populaarne juba alates lasteaiast.
Kuninga kooli projektijuht Liis Raal-Virksi sõnutsi on taoline hübriidvormis projektilähetuste korraldamine tänasel päeval paindlik ning efektiivne viis jätkamaks projektitegevustega covid-19 pandeemia tingimustes, kuid nõuab topeltpingutust ja osalevate koolide väga suurt koostööd: lisaks kohapealsele programmile peab lähetust korraldav kool valmistama ette eraldi programmi ka virtuaalseteks tegevusteks, koostama veebikeskkonda sobivad materjalid ja mõtlema välja kõigi osalejate interaktiivsust võimaldavad ülesanded; lähetuses osalev kool peab aga lisaks mobiilsusel olevate õpetajate tundide asendamisele korraldama igapäevased otseühendused, tagama veebipõhisteks tegevusteks vajalikud tingimused ning leidma õpetajad, kes virtuaalseid tegevusi koolis juhivad. Ometi on see pandeemiatingimustes üks hea rahvusvahelise projektitöö läbiviimise võimalus, mis kindlasti on rikastavam ja kaasavam kui 100% veebipõhine lähetus.
Kuninga kooli esindasid Sloveenias kooli õppealajuhataja Liina Õmblus ja klassiõpetajad Anu Päit ning Inga Merisaar, kelle õpilased kõigil viiel päeval tegevustest veebipõhiselt osa said.
Lisaks Eestile ja Sloveeniale osalevad projektis ka algkoolid Kreekast, Hispaaniast ja Portugalile kuuluvatelt Assoori saartelt. Projekti eesmärgiks on osalejate kultuuriteadlikkuse tõstmine, silmaringi avardamine ning Euroopa kodaniku tunnetuse tugevdamine.
Liis Raal-Virks
Pärnu Kuninga Tänava Põhikooli projektijuht