Pärnus sõidavad uued bussid, kasutusel uus piletisüsteem

Alates täna hommikust hakkasid Pärnu linnaliinidel sõitma Türgis valminud 23 uut Mercedese bussi, neist kümme liigendbussid – kõik helesinised ja valgete pärnaõitega kaunistatud. Ühtlasi kehtivad nüüdsest Pärnu linna ja Sindi ning Sauga vahet sõitvatel bussidel ainult elektroonilised sõidukaardid.

Andrus Kärpuk, MTÜ Pärnumaa Ühistranspordikeskuse juhataja, on vaatamata nädalavahetusele kogu päeva jälgimas, et uuenenud linnatransport ja piletisüsteem toimiks viperestuta Foto Urmas Saard
Andrus Kärpuk, MTÜ Pärnumaa Ühistranspordikeskuse juhataja, on vaatamata nädalavahetusele kogu päeva jälgimas, et uuenenud linnatransport ja piletisüsteem toimiks viperestuta. Foto: Urmas Saard

Reisija arvamus

Bussijaama peatuses astus bussist maha eakam proua, kes jäi esimese sõiduga uuel bussil väga rahule. „Mugav on madalale bussile peale minna ja väljuda. Istmed on ilusa kangaga ja mugavad. Buss tundub palju avaramana. Pingid ei ole liigselt kitsalt kokku surutud. Valjuhäälditest kostuv mahe helin on kõrvadele mõnus. Peatuste teadustamine võiks vaiksem olla. Ekraanidele ilmub peatuse nimetus, samal ajal näeb ka kolme järgmist peatust.“

Andrus Kärpuk hoiab kõigel silma peal

[pullquote]Sarnaselt Elroni rongide ja Tallinna uute trammidega peab kolmandast uksest sisenemise soovil vajutama uste kõrval olevat nuppu[/pullquote]Pärast ühteist sõitis MTÜ Pärnumaa Ühistranspordikeskuse juhataja Andrus Kärpuk taas uutel bussidel, et kuulda reisijate arvamusi ja vastata küsimustele, mis üldjuhul on ikka enamvähem ühed ja samad.

Harjumist vajab kolmandast uksest sisenemine. „Sarnaselt Elroni rongide ja Tallinna uute trammidega peab kolmandast uksest sisenemise soovil vajutama uste kõrval olevat nuppu,“ selgitas Kärpuk. Väljumiseks vajutatakse kolmanda ukse juures olevat sama nuppu, mis on kõikjal mujalgi bussis peatumise märguandeks. Kolmanda ukse juures märku andes avaneb peatuses ka soovitud uks. See on eriti hea talvisel külmal ajal, et avatud ustest vähem jahedat bussisalongi pääseks.

[pullquote]Peatuste teadustamine toimub GPS seadme vahendusel.[/pullquote]Peatuste teadustamine toimub GPS seadme vahendusel. Nii ei pea enam bussijuht sellega tegelema. Liigendbussid on nelja uksega, aga praeguse seadistusega viimane uks ei avane. Kärpuki sõnul jäetakse neljas uks avamata ohutuse kaalutlustel. Kõikjal pole ka peatuseala vajaliku pikkusega. Kui buss jääb pisut kõverdunult seisma, ei näe bussijuht peeglist inimeste liikumist ja õnnetus oleks varmas tulema.

Bussi sisenedes ei pea sinist valgete pärnaõitega kaarti rahakotist välja võtma. Piisab ka kinnise koti näitamisest validaatorile. „Üldjuhul teised kaardid validaatori tööd ei sega. Üksikuid erandeid võib ette tulla, aga siis näitab elektrooniline lugeja ka selle ära, millise häiriva kaardiga tegemist on,“ selgitas Kärpuk. Keegi vanem härra üritas ühistranspordikeskuse juhatajale selgitada uue süsteemi vähest otstarbekust, aga valdav enamik reisijaist näis uuendusega rahul olevat.

Siiski kuuldus kahtlusi, eriti eakamatelt, kas Sindi bussil kasutatava 30 päeva pileti puhul ikka Pärnu linnaliini bussile ümber istudes oskab elektroonika täiendavalt lisatud piletiraha nõnda maha võtta, et kuupileti eest makstud summa jääks puutumata jne? „Oskab,“ rahustas Kärpuk. Küsiti sedagi, kas Pärnu kaardiga saab sõita Tallinna või Tartu ühistranspordis? „Saab! Ja ka vastupidi, pealinna ja Tartu kaardiga saab Pärnuski hakkama“. Veel rääkis Kärpuk, et täna ilmnes vajadus lõpppeatusest sõitu jätkates uuesti valideerida. Näiteks Sindi bussi sisenetakse palju kordi enne Tammeoja lõpp-peatust, et sealt sõitu Pärnusse jätkata. Sel juhul tuleb nii esmasel sisenemisel kui viimasest peatusest tagasi sõites sooritada valideerimist.

[pullquote]Mitmed pensionärid on läinud bussijaama kassast uurima, miks lubatud poole hinna asemel läheb kaardilt maha täispileti maksumus.[/pullquote]Iga uue asja käivitamisega võib esineda ootamatusi. Meie sõidu ajal helistati Kärpukile ja teatati ühest piletisüsteemi veast. Mitmed pensionärid on läinud bussijaama kassast uurima, miks lubatud poole hinna asemel läheb kaardilt maha täispileti maksumus. Õige olnuks Pärnu bussidel 32 senti, mitte 64. Kärpuk lootis probleemi kiiresti kõrvaldada ja tõttas bussijaama. Kohapeal selgu, et kui hommiku esimestel tundidel oli elektroonilise kaardi ostmise järjekorras suhteliselt vähe inimesi, siis lõunapaiku venis juba järjekord üpris pikaks. Kärpuk avas ka kolmanda luugi, et tegeleda sooduskaartidega. Üks inimene ütles, et kaart ei toimi ja validaator näitab punast tuld. Selgus, et kaardi registreerimisel oli eksitud isikukoodi sisestamisega. Selle vea kõrvaldamine polnud raske.

Bussikaardid

Uued bussikaardid on olnud müügis alates 15. juunist. Kellel Tallinna, Tartu või mõni muu bussikaart juba olemas, ei pea eraldi Pärnumaa kaarti muretsema. Kaks eurot maksva kaardi võib osta mitmetest piletimüügikohtadest. Bussikaarte müüvad R-kioskid, Selverite infoletid, Omniva teeninduspunktid Pärnus, Sindis, Saugas, Paikusel, Vändras, Pärnu-Jaagupis, Tõstamaal, Lavassaares ja Pärnu bussijaama kassad. Üleriigilise tasuta sõidu õigusega inimesed ei pea kaarti omama, neil puudub sõitude tuvastamise kohustus.

Üle 65 aastastel ja teistel Pärnu linnavalitsuse poolt antud tasuta sõidu õigusega isikutele võimaldatakse esimene kaart ilma selle eest maksmata. Tasuta kaarte väljastatakse Pärnu bussijaama kassades. Sooduspileti omandamiseks läheb vaja ID-kaarti.

Kõiki toiminguid saab teostada ka taskutelefoniga või aadressil www.parnu.pilet.ee. Samuti saab sellelt lehelt vajalikku teavet käivitunud piletisüsteemi kohta.Võimalikele küsimustele leiab vastuse ka infovoldikust, mis antakse kaardi ostmisel kaasa. Voldikutest leiab infotelefonide numbrid. Asjatundlikke selgitusi jagavad Pärnu bussijaama kassatöötajad.

Urmas Saard