Täna lahkusid koduteele Sindi gümnaasiumi külalisteks olnud Erasmus+ tööprogrammis osalenud matemaatika õpetajad, kelle ülesandeks on uue põhikoolile mõeldud matemaatika õpiku koostamine. Eile pärastlõunal jagasid Türgi, Itaalia, Belgia, Poola õpetajad ja kaks õpilast muljeid oma Eestis veedetud päevadest.
Ürglooduses
Teistest päev varem, juba pühapäeval, saabusid Türgi õpetajad, kellel oli sedavõrd rohkem aega tutvuda Eesti loodusega. Projekti Eesti poolne juht ja tõlk Silva Sikk viis türklased Luitemaa looduskaitseala 2,2 km pikkusele ja osaliselt laudteega kaetud Tolkuse raba ringikujulisele rajale, kus külalised nägid palumännikut, liivaluiteid ning võisid Tornimäel asuva 18 meetri kõrguse vaatetorni platvormilt ümbritsevat loodust imetleda. Käidi ka Liivi lahe äärses männitukas asuvas Kabli looduskeskuses. „Meid hämmastab väga, kuidas eestlased hoiavad oma loodust ja püüavad sellega üheks saada,“ sõnas Türgi Naside Halil Gelendost Ortaokulu kooli direktor Erdem Erdem. Sikk lisas juurde, et märkas seda imetlust, kui nad pead kuklasse ajades vaatasid sihvakaid kõrgeid mände nagu mastipuid. Samavõrd huvipakkuvad olid ka rabas väänlevad väikesed puud. Uudistati punast värvi samblikku, mille nimetust ei teatud. Küsiti kuidas toimub rabasse taimede istutamine ja nende hooldamine? Üllatuti, kui kuuldi, et kõik nähtav on puhas ürgloodus, kuhu inimene oma tegevusega ei sekku.
Kolmapäeval tehti ühine väljasõit Tallinna. Varahommikul sukeldus buss tihedasse udusse, mis olevat samuti paljude jaoks olnud vaimustav elamus. Põnevust tekitas kerge sügisvihma sabin ja kõige kulminatsioonina viimaks taevalaotusele ilmunud erk värvides vikerkaar.
Visualiseeritud õppematerjalid
Tööst Erasmus+ programmi rakendamisel kõneldes ütles Erdem, et igasugune omavaheline info on väga tähtis ja seda me nüüd siin selle projekti raames tegimegi. „Püüdsime õpilaste tarvis visualiseerida vajalikke õppematerjale. Õpetamine ja hariduse andmine läbi praktiliste kogemuste on samuti väga tähtis. Projekti raames on saanud võimalikuks külastada erinevaid riike ja näha mitmesuguseid haridussüsteeme ning nende toimimist. Loodame selle projekti raames valminud asju kasutada ja oma koolisüsteemis käima juurutada.“ Ja uuesti pöördus Erdem Eestist saadud üldpildi kirjeldamise juurde tagasi. „Alates Tallinna lennuväljale maandumise hetkest on kõik olnud meie vastu väga lahkelt abivalmid.“ Teda vaimustas ka meie internetivõrk, mis on kõikjal vabalt kättesaadav. „Märkasin teie väga häid suhteid teiste Euroopa riikidega!“
Usk Euroopa Liitu
[pullquote]Sama tööd edasi arendades peaks veebiraamat muutuma ülemaailmselt kasutatavaks matemaatika õpikuks[/pullquote]Itaallaste muljeid vahendas Sitsiilia Instituto Comprensivo Statale kooli direktor Giuseppa Seidita, kelle sõnul jäädi nähtuga väga rahule. „Euroopa Liit, kui institutsioon, on tegelikult meile kõigile uus kogemus ja see ongi hea variant õppida tundma erinevaid riike ja inimesi. Proovida võtta üle kõike head, leida sarnasusi ja ka erinevusi ja üritada nende teadmistega tõemeelselt rahus koos elamist.“ Itaalia külalised usuvad Euroopa Liitu, kui tõelisse ühendusse väga tugevalt. Seidita usub siiralt ühes oma kaaslastega, et käsil oleva õppematerjali koostamisest tekib tõeline läbimurre ühe õpiku jaoks. „Töö valmides ilmub õpik interneti raamatuna, mis on kõikjal kättesaadav. Sama tööd edasi arendades peaks veebiraamat muutuma ülemaailmselt kasutatavaks matemaatika õpikuks,“ selgitas Seidita kes mõtleb juba peatsele uuele kohtumisele Belgias.
Täiesti erinevas koolis
Belgia L’Etincelle kooli õpetaja Tina Michetti: „Oleme väga õnnelikud, et avastasime endi jaoks Eesti, mis on täis loodust ja puid, kus on nii rahulik ja vaikne.“ Hirmsasti meeldis Sindi gümnaasium, mis olevat nende koolist täiesti erinev. „Kõik õpilased on väga hästi kasvatatud. Käituvad eeskujulikult ja paistavad silma oma haritusega.“ Michetti sõnul vaimustuti kohtumise organiseeritusest. „Kõik on professionaalsel tasemel.“
Üllatav riik
[pullquote]Kuigi asute Poolale suht lähedal, ei teadnud me seni Eestist eriti suurt midagi[/pullquote]Poola Publiczna Szkola Podstawowa w Porebie Spytkowskiej kooli direktor Pjotr Tota ütles sõnaselgelt, et ollakse absoluutselt üllatunud niivõrd hästi arenenud Eesti riigist. „Kuigi asute Poolale suht lähedal, ei teadnud me seni Eestist eriti suurt midagi.“ Selguse mõttes kordas ta veel ja veelkord: „Tõsiselt üllatunud, et Eesti on väga arenenud riik.“ Lisati juurde, et siin on kõik hästi organiseeritud. Samuti vaimustas kool. „Õpilased paistavad väga hästi haritud ja viisakad olevat.“ Projektis osalemist peavad poolakad väga oluliseks. Hinnatakse rohkeid erinevaid kogemusi ja võimalusi. Nad arvavad, et kindlasti on palju võimalik rakendada meie kõikide haridussüsteemis, arendamaks nii õpilaste kui õpetajate oskuseid.
Inimesed elavad puitmajades
Poolakatel oli ainsatena kaasas ka 2 õpilast, kes leidsid nende endi sõnul uusi sõpru. 12-aastased Emanuel Sowa ja Konrad Krzywda õpivad viiendas klassis. „Nad on iseseisvalt siin väga hästi hakkama saanud. See ongi projektis üks oluline eesmärk,“ kinnitas Tolv. Tema arvates suudavad noored inimesed omavahel hästi suhelda ja sõbruneda hõlpsasti erinevates riikide inimestega. „Inimeste vahelised suhted ongi peamine. Loodame veel pärast projekti lõppemistki omavahel kohtuda.“
Küsimusele, mida noormehed Eestis märkasid, vastasid nad, et paljud majad on ehitatud puidust, mida neil ei ole. Sindi kool on tükkmaad suurem, kui nende 120 õpilasega kool Poolas. Sindi gümnaasium tundub selle kõrval ääretult suure hoonetekompleksina, kus liigub väga palju õpilasi ja õpetajaid. Ainetundidest meeldis poistele kõige rohkem vene keel, sest nad ise ei ole seda mitte kunagi selliselt õppinud. Sindi kodus ööbides ja söögilauas istudes selgus poistele meeldiva üllatusena, et Eestis pakutav toit on väga sarnane Poola toidulauaga. Menüüs ei olnud suurt vahet ja seepärast tundsid ennast väga hästi.
Erasmus+ projekti sisu
„Erasmus+ koolidevahelise koostööprojekti „I love to play maths” (Ma armastan mängida matemaatikat) peamiseks eesmärgiks on matemaatika õpetamise ja õppimise lihtsustamine,“ ütles viie kooli osalemisel Sindis tööd koordineeriv Silja Sikk. „Kuna matemaatikat peetakse tänapäeva noorele väga raskeks õppeaineks, on otsustatud seda mänguliste abinõudega lihtsustada. Projekti lõpptulemuseks peab olema kaks raamatut: üks raamat õpetajatele, mida saab õppetunnis kasutada, teine materjalidest, mis aitavad õpilasel mänguliselt lihtsustatult matemaatikat õppida. Projekt puudutab põhikooli osa ja kestab teist aastat. Praeguseks on iga riik valmistanud 15 materjali. Viimaks peab olema kõigilt 20 mängumaterjali raamatute koostamiseks.“ Projektiga „Ma armastan mängida matemaatikat“ saab tutvuda kodulehel www.mathslove.com
Urmas Saard